Gode råd til at bekæmpe de 5 mest udbredte computersmerter

18. februar 2016  |  HK Privat

Fire ud af ti HK/Privat-medlemmer har gener på grund af arbejdet foran skærmen, viser ny undersøgelse fra Epinion. Læs her, hvordan du kan forebygge de fem mest almindelige.

Computer gener

Ondt i skuldre, ondt i nakken og synsforstyrrelser topper listen, når HK/Privats medlemmer skal pege på, hvilke problemer de døjer med fra computerarbejdet.

I en ny Epinion-undersøgelse blandt 1.517 medlemmer af HK/Privat svarer 41 procent, at har smerter fra deres arbejde med computeren. Forkert indstillede computere eller udstyr kan forårsage gener, og det er lederens ansvar, at arbejdsudstyret passer til dig.

– Det er arbejdsgiverens ansvar, at du har det rette arbejdsudstyr, og at din arbejdsplads passer til dig. Vi er forskellige, og vi skal derfor også have tilpasset vores arbejdsplads til os, fortæller June Halvorsen, der er arbejdsmiljøkonsulent hos HK/Privat.

Men du kan også selv gøre noget. HK/Privats arbejdsmiljøkonsulenter, Heidi Lisette Bille og June Halvorsen, giver gode råd til, hvordan du selv bekæmper de mest jævnlige gener.

1. Ondt i skulderen
Ondt i skuldrene er den mest almene computergene, og som to ud af tre med gener døjer med. For at hjælpe af med smerterne kan du lave følgende to øvelser. Ved den ene skal du løfte skuldrene op mod ørene og sænke dem igen. I den anden øvelse sætter du fingrene på armens skulder og derefter tegner cirkler med albuerne. Elastiktræning kan hjælpe dig til at styrke musklerne i og omkring skulderen og på den måde forbygge gener.

2. Ondt i nakken
Du kan med fordel gøre brug af følgende tre øvelser. Ved den ene øvelse holder du fast i sædet med den ene hånd, hvorefter du bøjer hovedet sidelæns mod den modsatte skulder, indtil du kan mærke et stræk på siden af halsen og i skulderen. I en anden øvelse skal du presse hagen ind mod halsen og trække hovedet ned mod brystet. Lad herefter hænderne hvile bag hovedet. I den sidste øvelse skal du lade hovedet falde forover og derefter rulle det fra side til side i et stille tempo.

3. Synsforstyrrelser og tørre øjne
Det er vigtigt din skærm er indstillet korrekt, så skærmteksten fremstår klart. Tjek om skærmopløsningen er den rigtige, samt lyskontrasten mellem tegn og baggrund. Du har ret til at få en arbejdsgiverbetalt synsundersøgelse, hvis du arbejder mere en to timer dagligt eller en hel arbejdsdag om ugen ved en computerskærm. Viser synsundersøgelsen, at du har behov for skærmbriller, skal din arbejdsgiver betale svarende til et standardstel og glas. Arbejdet ved en computerskærm har en tendens til, at vi blinker mindre end normalt. Vær derfor opmærksom på at blinke mere med øjnene. Hvis du fortsat oplever synsforstyrrelser, så tjek om din kontorindretning er hensigtsmæssig, og om der er dårlige lysforhold. Sørg også for at tage pauser fra skærmarbejdet og kigge ud af et vindue.

4. Ondt i lænden
Hvis du har ondt i lænden er det særligt vigtigt, at du husker at skifte siddeposition. Det er vigtigt, du har en stol, hvor sædet kan vippes eller indstilles. Brug eventuelt en siddepude for at få en anden siddevinkel. Derudover er det en god idé, hvis du bruger armene til at støtte med, når du rejser og sætter dig. Det kan desuden være en god idé at aflaste lænden ved at ligge på gulvet med fødderne oppe på en stol. Skift mellem at presse lænden mod gulvet og slappe af i denne stilling.

5. Hovedpine
Hovedpinen kan ofte hænge sammen med andre problemer, så vær derfor opmærksom på lysforhold, om du sidder korrekt, om du har brug for skærmbriller, eller om du får skiftet arbejdsstilling. For at bekæmpe hovedpinen er det vigtigt at huske at drikke rigeligt med vand, få frisk luft og en god søvn. Stimulerende stoffer som i kaffe, røg og søde sager kan desuden også være med til at give dig hovedpine.
Generelt set er det en god idé at dyrke motion, være aktiv og huske at skifte arbejdsstilling, gerne flere gange i løbet af dagen. Husk derfor at bruge hæve-sænkebordet.