Grimme kontorer kan give stress

18. februar 2016  |  HK Kommunal

De fysiske rammer har langt større betydning for vores stress, end man hidtil har troet, lyder budskabet fra professor Poul Henning Kirkegaard. Han forsker i, hvordan fysiske rammer påvirker kroppen.

Det er ikke kun sure chefer og urimelige arbejdsbetingelser, der kan sætte sig som negativ stress hos medarbejderne. Ifølge professor ved Aarhus Universitet Poul Henning Kirkegaard reagerer kroppen også på de fysiske rammer og mere end folk umiddelbart tænker over. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Hans påstand er, at det er ganske lidt, der skal til, før kroppen sanser og bliver påvirket enten positivt eller negativt af møbler, tæpper, materialer, farver, lys og luftkvalitet.

– Det kan godt være, at man kan leve med de trætte kontorgardiner, fordi man ikke hele tiden tænker på, hvor grimme de er. Men det kan give en øgning i ens stresshormon eller medføre en form for ubalance, siger Poul Henning Kirkegaard. Det er et forhold, som der ikke tidligere har været forsket i.

– Der er forsket rigtig meget i luftkvalitet, støj og farver og sågar i spisesituationer – men der foreligger kun meget lidt forskning om, hvordan de fysiske rammer påvirker os, ligesom der også mangler viden om, hvordan de fysiske rammer og atmosfæren spiller sammen med arbejdsbelastninger og relationer, siger han.

Vinduer er vigtige

Selv har han konkret forsket i effekten af at ændre på vinduernes størrelse i et rum. Her målte forskerne på de fysiologiske parametre, der er relateret til stress. Målingerne viste, at ophold i rum med små eller ingen vinduer påvirkede kroppen og fik blodets indhold af stresshormonet kortisol til at stige, ligesom pulsen blev højere, siger han og konkluderer, at det er tegn på en negativ ubalance.

– Det er tankevækkende, at der skal så lidt til. Det er jo ikke noget, vi registrerer. Men hvis de fysiske rammer sætter sig som en lille dosis negativ stress i kroppen, jamen så er man allerede skubbet i gang, inden man eventuelt bliver yderligere påvirket af andre stresskilder, siger han.

Pasning af kontorplanter gavner

Men gode fysiske rammer kan også have en positiv effekt. Her henviser han til et nyt internationalt studie, der foreslår, at virksomhederne bør overlade pasning af kontorplanterne til de ansatte, fordi det kan mindske både deres fysiske og psykiske stress.

– Selv har jeg ikke en facitliste eller guidelines til, hvad virksomhederne skal gøre. Men hvis man bygger nyt, skal man som minimum være opmærksom på, at de fysiske forhold altså kan have en mere signifikant påvirkning, end man hidtil har vidst, slutter han.

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt

mød kolleger i vores faglige netværk