Kollegernes sygdom presser de raske

18. februar 2016  |  HK Privat  |

Et flertal af HK/Privats medlemmer har oplevet at blive presset af at skulle overtage syge kollegers arbejdsopgaver. Det er især risikabelt, når ledelsen ikke prioriterer i arbejdsopgaverne, mener arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat

Sygdom presser de raske

Stolen over for dig er tom. Men skrivebordet er fyldt med papirer, og telefonen ringer. Selvom din kollega er syg, skal opgaverne stadig laves.

Hele fire ud af fem har oplevet at overtage opgaver fra en syg kollega, og heraf bliver 74 procent nogle gange eller altid presset. Det viser en webrundspørge blandt 1.729 medlemmer af HK/Privat.

Det er en ond spiral. For én sygemelding presser de øvrige kolleger, som så kan blive syge – som så igen presser de øvrige. Og så videre.

- På de arbejdspladser, hvor der allerede er et dårligt arbejdsmiljø eller højt arbejdspres, kan sygemeldin-ger få voldsommere konsekvenser, fordi der i forvejen ikke er noget overskud at tære af. Og især ledel-sens ofte vage håndtering af de øvrige medarbejderes arbejdssituation, som sygefraværet medfører, presser medarbejderne, siger Heidi Lisette Bille, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat

Flertal på selv prioritere opgaver
Ledelsen lever sjældent op til sit ansvar, når opgaverne skal fordeles. Faktisk viser rundspørgen, at 59 procent af HK/Privatmedlemmerne, der har overtaget opgaver på grund af en sygemelding, selv fordeler det i afdelingen, uden at chefen er inde over.

Det kan selvfølgelig fungere på nogle arbejdspladser, men det er også risikabelt. Rundspørgen viste nem-lig også, at hver tiende skal lave al sin kollegas arbejde oveni sit eget; altså dobbeltarbejde.

- Arbejdsgiveren har ansvaret for, at den prioritering og fordeling af arbejdsopgaver fra en sygemeldt kollega ikke belaster de øvrige medarbejdere voldsomt. Her er det vigtigt at gå i dialog. Hvis man som medarbejder ikke får en prioritering af arbejdsopgaverne, må man selv spørge ind til den for at sikre, at man i sidste ende ikke bliver overbelastet, fastslår Heidi Lisette Bille.

Bliver du syg af at hjælpe din syge kollega? Her er rådene

Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat Heidi Lisette Bille giver dig her tre gode råd, du kan bruge, når det bliver for presset på arbejde.

Bed om hjælp
Få hjælp af kollegerne til at løse nogle opgaver, eller bed om hjælp fra ledelsen til en prioritering af opgaverne eller anden løsning på det for store pres.

Sig nej
Har du ikke mulighed for at tage flere opgaver, eller føler dig i forvejen presset, så sig nej og forklar hvor-for. Det kan være rigtig svært at sige nej, men prøv. Dette kan være med til, at der findes andre løsninger og prioriteringer, der kan gavne både dig og arbejdspladsen på den lange bane.

Sænk ambitionsniveauet
Hvis det hverken er muligt at sige ej eller få hjælp til opgaverne, og det er mere, end du kan holde til, så sæt ambitionsniveauet ned. Det kan betyde at du må slække på kvaliteten, eller at du ikke når dine opgaver. Det er selvfølgelig ikke den bedste løsning, men når det handler om dit helbred, så er det altså vigtigere. Ud over dit eget helbred, gavner det heller ikke arbejdspladsen at producere endnu en langtidssygemeldt.

Inddrag din tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant

Det er vigtigt, at du inddrager din tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant. Du skal ikke stå alene med problemstillingen. Der skal både tages vare på din konkrete situation, men der skal også søges løs-ninger i fællesskabet, så der forebygges på et kollektivt niveau.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK