Reallønsfremgang for 3. år i træk

18. februar 2016  |  HK Privat  |

HK/Privats medlemmer har fremgang i reallønnen for tredje år i træk. Fokus på at ruste medlemmerne endnu mere til lønforhandling skal i fremtiden løfte lønniveauet

Realløn

32.836 kroner. Det er gennemsnitslønningen for HK/Privats medlemmer i 2015, viser HK’s årlige lønstati-stik, som mere end 25.000 medlemmer har indberettet til.

Det giver en gennemsnitlig lønstigning på 1,9 procent sammenlignet med 2014. Holdt op imod en inflation på beskedne 0,4 procent, giver det en reallønsfremgang på 1,5 procent. Dermed er det tredje år i træk, at HK/Privat-medlemmerne kan ombytte deres lønkroner til flere varer på hylderne.

- Jeg havde nok forventet, at vi ville se en højere reallønsfremgang i 2015, end vi så i 2014, i og med at flere virksomheder klarer sig bedre. Men den beskedne, om end ikke substantielle, reallønsfremgang er udtryk for, at tingene fortsat bevæger sig i den rigtige retning, siger Simon Tøgern, der er formand for HK/Privat.

- Men under omstændighederne må man vel sige, at det er OK. Men tallene dækker over flere forskelli-ge virkeligheder. Der er virksomheder, som i de her år tjener rigtig, rigtig mange penge, og jeg håber og forventer selvfølgelig, at vores medlemmer på de virksomheder får deres del af den indtjening, siger Simon Tøgern.

Brug lønstatistikken til lønforhandling
Vejen frem er at klæde HK/Privats medlemmer og tillidsrepræsentanter endnu bedre på til lønforhand-lingerne.

- Det er et helt afgørende redskab til at forberede sig til sin lønforhandling, hvad enten man forhandler for sig selv, eller er tillidsrepræsentant og forhandler på vegne af sine kolleger. Så jeg kan kun anbefale, at man sætter sig ind i lønstatistikken på ens område. For én ting er i hvert fald sikkert: Arbejdsgiveren er altid forberedt, siger Simon Tøgern, der samtidig håber, at HK/Privat med sin nye fagstrategi, som fokuse-rer på HK’ernes arbejdsopgaver, ad åre vil give større lønstigninger.

- Hvis vi grundlæggende og varigt skal flytte HK/Privat-medlemmernes lønniveau, så skal vi have en ty-deligere og stærkere fortælling om, hvad HK’erne laver. Det er en af de bærende ideer bag, at medlem-merne bliver bedre til at sætte ord på deres opgaver og kompetencer. Vi skal dog nok nogle år frem, in-den vi for alvor ser de resultater direkte målt i lønudviklingen.

Sådan har din realløn udviklet sig siden 2006

2006: 3,2 %
2007: 3,1 %
2008: 1,0 %
2009: 2,3 %
2010: -0,1 %
2011: -0,6 %
2012: -0,3 %
2013: 1,0 %
2014: 1,5 %
2015: 1,5 %

Reallønnen udregnes ud fra lønoplysninger blandt HK/Privats medlemmer i efteråret det pågældende år og forbrugerprisindekset (inflationen) fra oktober det pågældende år.