Blodbadet udeblev

22. februar 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Takket være åbenhed i ledelsen og et godt samarbejde mellem tillidsrepræsentanterne ramte besparelser mindre hårdt end frygtet.

Da de 1700 medarbejdere i BIF i Københavns Kommune for et lille år siden første gang hørte om store besparelser på budgetterne, var det store tal, der fløj gennem luften. I dag er man landet på under 20 årsværk og dermed langt fra de over 100, som på et tidspunkt var i spil.

- Alle afskedigelsesrunder er triste. Men i betragtning af, hvor mange penge der skulle spares, er vi sluppet nådigt. Det blev ikke det store blodbad, som vi frygtede, siger Jan Bolvig, fællestillidsrepræsentant for de 1300 på HK-overenskomst.

Han er ikke i tvivl om, hvorfor regnestykket endte langt mere positivt end forventet. Det skyldes først og fremmest samarbejdet og sammenholdet blandt tillidsrepræsentanterne fra alle medarbejdernes forskellige faglige organisationer. Og så skyldes det en meget åben og ærlig attitude i samarbejdet med BIF's ledere.

I alt endte besparelserne med at nå op på 168 millioner kroner. For undervejs kom også finanslovsbesparelser og refusionsbesparelser oveni de almindelige budgetbesparelser. Og det fik uroen blandt medarbejderne til at vokse, mens rygterne gik om fyringer af måske langt over 100. Men godt sekunderet af TR’erne fik BIF-lederne kigget så dybt i budgetterne, at de fandt besparelserne andre steder end på lønbudgettet.

God samarbejdstradition

Jan Bolvig Mortensen, BIF

Det gode samarbejde mellem tillidsrepræsentanterne har sin rod bl.a. i en FTR(FællesTillidsRepræsentant)-gruppe, hvor alle arbejdspladsens faglige organisationer er repræsenteret. Her er ingen akademikerskræk. Og samarbejdet er præget af stor gensidig respekt og tillid – hvorfor arbejdsgiverne også ved, at de ikke kommer nogen vegne med at spille organisationerne ud mod hinanden.

Samtidig er man i de senere år gået bevidst efter i BIF at få skabt et meget tæt, åbent og ærligt samarbejde mellem FTR’erne og lederne. Og det er også lykkedes over al forventning, mener Jan Bolvig.

- Vi har fået en tradition for åbenhed og gennemsigtighed i løsningen af problemer på arbejdspladsen. Derfor har lederne også hele vejen gennem denne besparelsesrunde holdt medarbejderne ajour med situationen. Langt hen ad vejen har de dog været lige så uvidende som os. Derfor har vi også stået sammen om at lægge pres på politikerne for at få afklaret situationen så hurtigt som muligt, fortæller han.

Et godt eksempel

BIF’s eksempel på et godt samarbejde, og hvordan det kan kaste gode resultater af sig, håber Bolvig kan inspirere i andre afdelinger og kommuner.

- I stedet for at bekæmpe hinanden er det bedre at samarbejde, så meget man kan. Vi har jo en fælles interesse i at skabe en god arbejdsplads. At stå sammen giver mere indflydelse samlet set og flere og bedre resultater, som han siger.

Kommunal