Medarbejderflugt på SSI rammer spædbørn med risiko for tuberkulose

22. februar 2016  |  HK Stat  |  Bjarne Nørum |  Lise Josefsen Hermann |  Rune V. Harritshøj

SSI

I ly af Dong-salget blev også statens vaccineproduktion og SSI Diagnostica i Hillerød i 2014 sat til salg. På mindre end to år har over halvdelen af medarbejderne i vaccineafdelingen forladt SSI.

Efter en langstrakt salgsproces har massiv medarbejderflugt fra vaccineafdelingen på Statens Serum Institut lammet produktionen. Resultatet er stor uvished og et presset arbejdsmiljø for dem, der er tilbage - og en global mangel på tuberkulosevaccine. SF kræver svar.

Vejen fra Artillerivej på Amager i København til sydamerikanske Venezuela kan synes lang. Men beslutninger i Danmark kan have globale konsekvenser. Det har været tilfældet, da Statens Serum Institut (SSI) blev sat til salg i 2014. Således advarer en forsker fra et af verdens ledende sundhedsvidenskabelige universiteter om øget dødelighed, hvis der opstår huller i vaccinationen af spædbørn mod tuberkulose.

Advarslen kommer, efter at det er kommet frem, at SSI ikke har været i stand til at indfri sine aftaler om levering af den såkaldte BCG-vaccine, som bruges til at vaccinere spædbørn mod tuberkulose, der sammen med HIV er de mest dødelige sygdomme på globalt plan.

HK Stat: Drop snakken om at lukke vaccinefabrik

Officielt er der tale om "produktionsproblemer", men det dækker blandt over medarbejderflugt og usikkerhed, efter at staten i 2014 besluttede at privatisere blandt andet vaccineproduktionen. På de knap to år har over halvdelen af de ansatte forladt SSI’s vaccineproduktion.

Regeringen sætter vaccineproduktion til salg

Det har betydet, at Statens Serum Institut ikke kunne leve op til sine forpligtelser over for FN’s børneorganisation UNICEF. I 2015 stod danske SSI for svimlende 60 millioner manglende vaccinedoser ud af en tuberkulosevaccinemangel på 73 millioner vacciner. Der er tale om 28 lande i Afrika, Asien, Latinamerika og Europa, der ikke har fået deres vacciner, fordi SSI ikke har kunnet leve op til sine aftaler.

- Det er klart, at når der opstår så stor usikkerhed om en arbejdsplads, så vælger mange medarbejdere at søge væk. Og for dem, der er tilbage, er det naturligvis utilfredsstillende, når tingene ikke fungerer på arbejdspladsen, og man ikke kan levere de vacciner, som børn i Danmark og ude i verden har brug for, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

TR til minister: Manglende strategi truer beredskab

Vaccineproduktionen er ikke solgt endnu, men problemerne betyder blandt andet, at UNICEF har indgået aftaler frem til 2018 med 4 store vaccineleverandører af tuberkulose. SSI er ikke blandt disse.

Det ærgrer hos HK Stat:

-Jeg har svært ved at forstå, at staten tilsyneladende vil skaffe sig af med sin vaccineproduktion for enhver pris. Vi havde en dansk vaccineproduktion med godt ry og høj faglighed, som nu er ved at falde fra hinanden. Det er utroligt ærgerligt, hvis det ender med, at staten forærer hele produktionen væk, eller salget går i vasken, og det ender med at koste hundredvis af danske arbejdspladser, siger Rita Bundgaard.

Personaleflugt lammer vaccineproduktion

Bekymring i Venezuela

De mange millioner vaccinedoser, der aldrig kom fra Amager, skaber stor bekymring i Venezuela, der er et af de 28 lande, som SSI ikke kunne levere de aftalte tuberkulosevacciner til.

- Det kan betyde, at vi igen vil se problemer med tuberkulose her i landet, frygter formanden for foreningen af børnelæger i Venezuela, Huniades Urbina.

Rita Bundgaard finder det chokerende, at den politiske beslutning om at sælge SSI nu har bragt millioner af spædbørn i livsfare.

- Nogle gange koster det penge at tage et ansvar – for danske børns forsyningssikkerhed eller for globale forsyninger af vigtig medicin, fastslår hun og tilføjer, at hele forløbet kunne have været håndteret langt bedre.

- Vi ser, at vaccineproduktionen på SSI nu reelt er kollapset, og seruminstituttet står med et dundrende underskud. SSI varetager også en meget vigtig opgave i forhold til det samlede danske beredskab over for epidemier og pandemier. Politikerne må tage ansvar for, at vores beredskab ikke også lider under det kuldsejlede salg, siger Rita Bundgaard.

- Den voldsomme mangel på tuberkulosevacciner, hvoraf danske SSI stod for langt størsteparten, bekymrer Verdenssundhedsorganisationen WHO.

- BCG-manglen i 2014-15 var alvorlig, for det betød, at mange lande ikke var i stand til fuldt ud at vaccinere deres børn, oplyser talsmand Christian Lindmeier fra WHO.

Også anderkendte internationale sundhedseksperter frygter for konsekvenserne af de mange millioner manglende tuberkulosevacciner:

- Global mangel på BCG-vaccine kan føre til en øget dødelighed, som vi først vil se hos babyer og småbørn i lande med udbredt tuberkulose, siger Dr. Punam Mangtani, der er ekspert i epidemiologi ved London School of Hygine and Tropical Medicine, som er et af verdens førende sundhedsvidenskabelige universiteter.

Punam Mangtani peger desuden på, at vaccinen giver en høj beskyttelse, som også gælder spredningen af andre typer af tuberkulose som for eksempel tuberkuløs meningitis.

SSI: Stærkt beklageligt

Hos SSI beklager både direktør Nils Strandberg Pedersen og afdelingschef Ole Jensen situationen med de manglende vacciner:

- Situationen er i sagens natur stærkt beklagelig, da SSI er en af de store internationale producenter, og leverancestoppet giver problemer mange steder i verden. Vi har ikke gjort det godt nok, men det er jo en politisk beslutning at sælge SSI, siger Ole Jensen, afdelingschef hos SSI.

Nils Strandberg Pedersen oplyser, at SSI ikke forventer at være tilbage på markedet med tuberkulosevaccine før næste år.

Salget af SSI blev besluttet uden den store politiske debat i foråret 2014. Men tilbage i 2005 konkluderede daværende sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V), at 'SSI’s produktionskapacitet på vaccineområdet kan forventes at give Danmark et bedre udgangspunkt for at undgå forsyningsproblemer'.

- Sundheds- og Ældreministeriet sagde ved beslutningen om salget, at staten ikke har råd til at beholde vaccineproduktionen. Men samtidig vil de sælge SSI Diagnostica, der giver overskud. Og de vil ikke give offentligheden indsigt i hverken tal eller begrundelse for salget, siger Rita Bundgaard.

Hun kritiserer den hemmeligholdelse, der finder sted fra ministeriet.

- Det må være rimeligt, at vi får oplysningerne frem, så vi kan få en ordentlig debat om det. Man må spørge, hvad det er, der har ændret sig så meget, siden Lars Løkke konkluderede, at hensynet til statens forsyningssikkerhed var så afgørende, at man ikke kunne sælge SSI fra, siger Rita Bundgaard.

Begrundelsen for at sætte SSI til salg var altså, at vaccineproduktionen gav underskud. Så for at den danske stat skulle slippe for et økonomisk underskud, har det nu medført, at 60 millioner spædbørn fra 28 forskellige lande ikke har fået deres tuberkulosevaccine, sådan som Verdenssundhedsorganisationen WHO ellers anbefaler. Med den konsekvens af, at SSI er sat til salg, melder spørgsmålet sig, om det var den rigtige beslutning, som regeringen traf dengang for to år siden.

SF: Dybt kritisabel salgsproces

SF's sundhedspolitiske ordfører Jonas Dahl kalder det uholdbart, at den danske vaccineproduktion har lammet globalt.

- Jeg er enig i, at det er dybt kritisabelt, at salgsprocessen har varet så længe, at det har haft betydning for produktionen. Derfor burde man også genoverveje salgsprocessen. Man må i hvert fald konkludere, at det ikke var det rigtige tidspunkt, derfor bør man også enten afklare processen nu eller lægge salget på is for en længere årrække. Derfor vil SF tage det op med finansministeren, for den langstrakte proces har jo desværre, ifølge det I har fundet frem, haft nogle alvorlige konsekvenser, siger Jonas Dahl.

Han tilføjer, at medarbejderflugten på SSI burde kunne stoppes ved en hurtig afklaring af salg eller fastholdelse som statsligt selskab.

Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler, at BCG-vaccinen gives til alle børn, der bor i stærkt endemiske lande samt til spædbørn og børn med særlig risiko for tuberkuloseeksponering i ellers lav-endemiske områder. UNICEF skriver i en rapport om, at en enkelt dosis af BCG-vaccine til nyfødte har bidraget til en reduktion af tuberkulosebyrden, hvilket viser betydningen af immunisering.

I dag er tuberkuloseleverancerne, om end ikke helt oppe igen, så næsten, oplyser UNICEF Supply med hovedkontor i København. 2016 startede med et efterslæb på 16,5 millioner manglende doser. SSI er som den eneste af de store leverandører af vaccine til Unicef slet ikke oppe i omdrejninger.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra sundhedsminister Sophie Løhde (V) og heller ikke fra sundhedsordførerne for Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti.

• Tuberkulose er sammen med HIV den førende dødsårsag på verdensplan.
  • I 2014 døde 1,5 millioner som følge af tuberkulose på verdensplan - ifølge WHO.
  • Tuberkulose er en smitsom luftbåren lungesygdom. Sygdommen begynder som en almindelig lungebetændelse, og viser sig som vedvarende hoste, nattesved, feber, vægttab og i sidste ende hoste med blodigt slim.
  • UNICEF har efter udbud nu indgået aftaler med 4 leverandører om leverancer af 400 millioner doser BCG fra 2016 til 2018. SSI er ikke blandt leverandørerne.
  • SSI er en af to internationale producenter af BCG vaccine, som i 2014 og 2015 ikke levede op til deres forpligtigelser.