Mere arbejdsglæde, tak

22. februar 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Unge på talentuddannelsen har netop søsat en kampagne for mere glæde og mindre stress på arbejdspladserne. En ny facebook-gruppe er allerede åbnet, og mange events er på vej.

24 unge elever på HK’s talentuddannelse har gjort det igen – skabt et brugbart værktøj, som alle i HK kan få glæde af. I hvert fald håber elev Nicolai Schultz og hans kolleger på uddannelsen, at deres gode ide bliver til nytte.

Ideen manifesterede sig for alle den 8. februar, da en ny facebook-side gik i luften under sloganet: Ja tak til arbejdsglæde. Den korte beskrivelse på siden lyder: "Denne gruppe er oprettet, da vi mener, at arbejdsmiljø og arbejdsglæde er vigtigt på arbejdspladsen."

- Vi brænder for at gøre en forskel. Det hele startede med, at vi på uddannelsen talte om de aktuelle udfordringer, som vi ser rundt om på arbejdspladserne. Her fandt vi hurtigt frem til, at det psykiske arbejdsmiljø og arbejdsglæde er noget af det, der er behov for meget mere fokus på. Derfor satte vi denne kampagne i gang, fortæller Nicolai Schultz, der er talsmand for gruppen og elev på lønkontoret i Haderslev Kommune.

Konkrete løsninger ønskes

Åbningen af siden vil blive fulgt op med forskellige events, hvor eleverne sætter mere arbejdsglæde, og vejen dertil, til debat. Håbet er, siger Nicolai, at der kommer konkrete løsningsforslag på bordet. Samtidig har de unge bag kampagnen sat en undersøgelse i gang, som de satser på munder ud i så spændende et resultat, at de får en god historie, som de kan gå til medierne med. Ydermere har de planer om at følge op med aktiviteter målrettet eleverne på skolerne, ligesom de vil tage ud til årsmøder i HK Ungdom i hele landet.

- Vi håber at kunne skabe resultater for i første omgang HK’erne. Hvis det lykkes, har vi vist en vej, som alle andre organisationer i realiteten kan gå. Så vi håber, det breder sig. For der er alt for mange på de danske arbejdspladser, der går ned med stress. Det er synd for dem. Og det koster samfundet alt for mange penge, siger Nicolai Schultz.

Den nye facebook-side har allerede fået god respons med næsten 800 likes i løbet af den første uge. Og antallet stiger for hver dag.

Fremtidens talenter Elev Kompetencer