Ring til fagforeningen

7011 4545

Lørdag 10.00-12.00 
Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00

Ring til a-kassen

7010 6789

Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag Lukket
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00
Torsdag 8.00-17.00

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os

Skriv til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

Ring til HK Privat lørdag den 11. april

Vi er klar til at svare på spørgsmål om overenskomstforhandlingerne 2020 og coronavirus i relation til dit arbejdsliv. Ring til os lørdag den 11. april mellem kl. 10.00 og 12.00.

Telefon: 7011 4545

HK.dk logo

Digital post hæmmer hver fjerde borger

23. februar 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Forsker finder det problematisk, at mange borgere stadig ikke føler, at kontakten til det offentlige er blevet lettere med digital post.

Digitaliseringsstyrelsens plan var, at lette borgernes kommunikation med det offentlige, da man for et år siden gjorde den internetbaserede kontakt obligatorisk for alle danskere. Hver fjerde borger mener imidlertid ikke, at kontakten til det offentlige er blevet lettere med digital post og e-boks.

Resultatet fremgår af en ny måling, analysebureauet Wilke har gennemført for Avisen.dk

Tvangsdigitalisering er et problem

Selvom man kan registrere en mindre stigning i antallet af borgere, der i løbet af det seneste år mener, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere med digitaliseringen, er resultatet stadig problematisk. Det mener forsker i offentlig digitalisering Jesper Bull Berger.

- Det er et problem, at staten gennemfører tvangsdigitalisering, når så stor en andel oplever, at kommunikationen med det offentlige ikke er blevet lettere, siger forskeren til Avisen.dk.

Jesper Bull Berger peger videre på, at halvdelen af medarbejderne i det offentlige mener, at Digital Post har givet en dårligere service for borgerne, og at det ofte er de svage borgere, det går ud over. 

Dialog med rigtige mennesker

En anden ekspert i digitalisering og offentlig service, Søren Skaarup, har tidligere tilkendegivet, at der nogle gange er brug for at møde eller tale i telefon med personen bag ved kommuneskranken.

- Når folk ringer eller møder op i kommunen, så er det jo ofte for at få den her dialog. For at møde et rigtigt menneske. Og det gælder især, når der rigtig meget på spil, lyder det fra Søren Skaarup.

Hos Digitaliseringsstyrelsen hæfter direktør Lars Frelle-Petersen sig ved, at tilfredsheden med digital post er steget siden 2015. Det er ifølge Digitaliseringsstyrelsens egen undersøgelse de unge mellem 15 og 20 år, der har svært ved at åbne deres digitale postkasse, mens de ældre er ret godt med


Digitalisering

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk