Målrettet arbejde med synlighed giver resultat

23. februar 2016  |  Sjælland  |

Kommunalsektoren er en aktiv spiller i den offentlige debat om løn, arbejdsmiljø, ledelse og andre aktuelle emner. Det er resultatet af års arbejde med synligheden.

Foto af en mand, der læser avis

Hvad nytter det at levere solidt, fagligt arbejde til medlemmerne, hvis ikke de får det at vide?
Uden denne viden vil risikoen for, at de fravælger os, være overhængende.

Og hvad nytter det at levere solide, faglige synspunkter, som kan indgå i den politiske debat, hvis ikke offentligheden kender dem?

Hvis offentligheden ikke kender HK Kommunal og vores holdninger, vil vi heller ikke være accepteret og anerkendt af omverdenen. Vores mening ville ikke have værdi.

Derfor har HK Kommunal Sjællands sektorbestyrelse de senere år arbejdet målbevidst med begrebet synlighed både over for medlemmerne, men også over for offentligheden.

- Vi er nu nået dertil, at fra at have haft svært ved at trænge igennem til medierne, er de nu begyndt at henvende sig for at høre vores mening om aktuelle udviklinger eller konkrete sager. Vi er blevet langt mere synlige, fortæller sektorbestyrelsesmedlem Elsebeth Ring Andersen.

Bakker op

Hun understreger betydningen af, at HK Kommunal er en aktiv spiller i forhold til offentligheden og samtidig signalerer vilje til at deltage i løsningen af samfundets udfordringer og ikke kun er synlig, når der er konflikter.

- Det er selvfølgelig meget vigtigt, at vi er der, når et medlem eller en arbejdsplads får behov for faglig hjælp, og at vi hjælper med at løse en konkret sag. Senest har vi set det i Stevns Kommune, hvor borgmesteren uden om sine medarbejdere er gået til pressen og har kritiseret medarbejdere. Her tager vi naturligvis til genmæle i pressen og bakker vores medlemmer op. Egentlig vil vi helst løse den slags sager via dialog med arbejdsgiveren, men i denne sag valgte borgmesteren en anden vej, og den er vi selvfølgelig klar til også at bruge.

HK’s synspunkter

Foto af HK Kommunals OK15 foldere med titlen "Hvad er de vigtigste udfordringer for dig og dine kolleger på jobbet lige nu?"

Elsebeth forklarer betydningen af, at sektoren deltager i den generelle debat om f.eks. ny løn, arbejdstider, arbejdsmiljø, ledelse og overenskomster, eller hvad der nu er på dagsordenen, med, at HK Kommunal ad den vej bliver synlig – også over for arbejdsgivere, KL og Danske Regioner.

- Både de og vores medlemmer skal vide, at HK Kommunal er på banen, og at et medlemskab af HK giver værdi for medlemmerne, fordi vores viden, erfaringer og holdninger bliver hørt, når der skal træffes politiske beslutninger.

- Som medlem skal du vide, at sektorbestyrelsen er interesseret i at høre dit synspunkt. Derfor synes vi, det er vigtigt, at en repræsentant for sektorbestyrelsen deltager i klubgeneralforsamlingerne rundt om i kommuner og region, pointerer hun som en naturlig del af det arbejde, der skal medvirke til at gøre HK Kommunal Sjælland synlig – også i fremtiden.

Kommunal Kommunal generalforsamling sjælland

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK