Rita Bundgaard: Flytteplan vil koste job

23. februar 2016  |  HK Stat  |

Regeringens måde at finansiere den milliarddyre udflytning af statslige arbejdspladser kommer til at koste arbejdspladser, lyder kritikken fra formanden for statens HK'ere.

I følge Rita Bundgaard løber regeringen fra sit ansvar for at finansiere sin udflytningsplan for statslige arbejdspladser.

- Regeringen har truffet en klar politisk beslutning om at flytte 3.900 statsjob ud af København. Den beslutning er regeringens ansvar. Det samme er finansieringen af udflytningen. Men det ansvar tager regeringen ikke på sig. Tværtimod lægger finansministeren op til at tvære en regning på omkring 600 millioner kroner af på de enkelte ministerier. Det kommer uundgåeligt til at koste arbejdspladser at betale den regning gennem besparelser, siger hun og fortsætter:

- Det giver ikke mening at betale for nye arbejdspladser ved at spare andre væk. Det svarer til at fodre hunden med dens egen hale.Regeringen har fra starten underfinansieret flytteplanen. Nu ser vi, at de for at få enderne til at hænge sammen helt uden dialog forsøger at snige markant forringede vilkår for de overenskomstansatte i staten ind i de nye ansættelsesbreve. Det mener vi ikke er god arbejdsgiveradfærd.

Omkring 1.500 af de arbejdspladser, der er på vej til provinsen, er bemandet med HK’ere. De færreste af dem flytter med deres arbejdspladser ud af København.

Tirsdag oplyste finansminister Claus Hjort Frederiksen og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, at regeringen nu har godkendt den samlede plan for udflytning af næsten 4.000 statslige arbejdspladser. Prisen for hver flyttet arbejdsplads opgør regeringen nu til cirka 250.000 kroner. Den samlede regning bliver altså på en milliard kroner. På finansloven for 2016 er der afsat 400 millioner kroner til formålet. ’Resten finansieres inden for ministeriernes egne rammer, hvilket bør være en overkommelig opgave,’ sagde finansministeren.

- Det er godt endelig at få regeringens skøn over de samlede udgifter til udflytning på bordet. Om flytteregningen holder sig inden for en milliard er svært at vide – også for regeringen, siger Rita Bundgaard.

Politikere langer ud

Både Socialdemokraterne og Enhedslisten langer også ud efter regeringens måde at betale flytteregningen på.

- Vi frygter, at den ekstra regning på 600 millioner kroner findes ved at fyre offentligt ansatte, siger han Socialdemokraternes Morten Bødskov i en pressemeddelelse.

- Den tunge udgiftspost er lønudgifterne. Og når man skal igennem sådan en øvelse her, så vil det nødvendigvis betyde, at der vil ske fyringer og alvorlige nedskæringer, vurderer socialdemokraten.

Enhedslistens landdistriktsordfører Henning Hyllested er på samme linje. Han kalder det 'katastrofalt', at ministerierne selv tvinges til at betale en stor del af udgifterne for regeringens 'underfinansierede' udflytning.

Udflytning SKAT

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK