Vi vil gerne have dem med ind i fællesskabet

23. februar 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

Fagforeningen er langt mere end en overenskomstmæssig løn. Det kan være en udfordring at forklare til udenlandske kolleger.

Else Bergmann

- Det vil være en smule lettere at forklare fællesskabet for udenlandske kolleger, hvis danske kolleger stod sammen om fællesskabet på arbejdspladsen, siger tillidsrepræsentant Else Bergmann.

Else Bergman er tillidsrepræsentant i KMD. Hun repræsenterer den danske model i en virksomhed, der konstant bliver mere og mere international. Det giver en del udfordringer, der ikke kun handler om sprogbarrierer og lønforhold – men også om det helt almindelige dagligdags fællesskab, der er kernen i fagforeningen.

- Vi har mange nationaliteter med mange forskellige arbejdsforhold og vilkår. Der er eksempelvis polakker, der kun er her kortvarigt. De er ansat i Polen og dermed også lønnet efter polske forhold. Det er svært at udsætte noget på, siger hun.

Mere end overenskomst
De polske kolleger er mere på besøg end en del af dagligdagen. Anderledes forholder det sig med de indiske kolleger. De er ansat af en indisk arbejdsgiver, men arbejder i KMD i længere perioder og bliver også aflønnet efter danske forhold. På den måde skulle man tro, at det hele er ok. Men det er det alligevel ikke helt.

- Det sker jævnligt, at vi er vidner til situationer, hvor de bliver bedt om at lave noget til næste dag. De svarer ja, for det er de opdraget til, mens de samtidig ryster på hovedet, fordi de godt kan se, at de ikke kan nå det. De tør ikke markere sig på nogen som helst måder, for de vil ikke bryde deres kontrakt, fortæller Else Bergman.

Inderne lever meget for sig selv, og det handler ikke nødvendigvis om sprogbarrierer eller manglende interesse for kollegerne fra hverken dansk eller indisk side. Der er en sandsynlig men ikke dokumenterbar arbejdsgiverinteresse i at holde kollegerne adskilt. Det svækker i hvert fald det fællesskab, den danske model bygger på.

- Med mange nationaliteter følger også mange forskellige kulturer og den hjemlige ”opdragelse” på arbejdsmarkedet. Det er ikke alle steder i verden, at fagforeninger er lige populære. Vi vil gerne have dem med ind i det fællesskab, som fagforeningen også er - ud over sammenholdet om løn og arbejdsvilkår. De skal med ind i vores nyhedsstrøm om, hvad der sker rundt omkring, siger tillidsrepræsentanten.

Gribe i egen barm
Hun minder om, at udfordringen ikke kun handler om udenlandske kolleger.

- Det vil selvfølgelig være en smule lettere at forklare fællesskabet for de udenlandske kolleger, hvis danske kolleger stod sammen om fællesskabet på arbejdspladsen. Det er en anden stor udfordring. Der er nogen, der ikke vil være med. Nogen er måske med i en anden fagforening, selv om det er HK, der har overenskomsten, siger Else Bergman, og understreger, at kæden ikke er stærkere end det svageste led.

- Vi bliver også nødt til at kigge indad og på de ”danske” udfordringer. Det vil ruste os bedre til at gå i lag med de internationale udfordringer. Det ulykkelige er, at fagforeningen ofte først kan vise sin styrke, når ledelsen bliver grov eller i fyringsrunder, som vi jo har en del erfaringer med, siger hun.

Arbejdsmarked Organisering Overenskomst Tillidsrepræsentant HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK