Hjort vil ikke gøre alle statsansatte flyttepligtige

24. februar 2016  |  HK Stat  |

Finansminister Claus Hjort Frederiksen lægger afstand til Moderniseringsstyrelsens tilbagetrukne cirkulære, der pålagde nyansatte i staten forflyttelsespligt. Når de juridiske aspekter er undersøgt, vil styrelsen drøfte eventuelle ændringer i ansættelsesforholdene med de ansattes organisationer, lovede ministeren i Folketingets spørgetid.

Efter pres fra de statsansattes fagforeninger – herunder HK Stat – trak Moderniseringsstyrelsen for nylig et cirkulære tilbage, som pålagde nye ansatte i staten forflyttelsespligt i hele landet uden kompensation i form af retten til at blive opsagt og dermed få fratrædelsesgodtgørelse.

Udskældt cirkulære er trukket tilbage

I stedet ville de statsansatte ved fremtidige flytninger af statslige arbejdspladser være nødt til selv at sige op, hvis de ikke havde mulighed for at flytte med – og dermed få karantæne i a-kassen på grund af ’selvforskyldt ledighed’.

HK: Staten i frontalangreb på statsansatte

Henning Hyllested fra Enhedslisten påpegede i Folketingets spørgetid onsdag den 24. februar, at den bebudede forflyttelsespligt ville have voldsomme økonomiske konsekvenser for de ansatte. Han gav eksemplet, at for en almindelig HK’er ville det betyde et tab på omkring 300.000 kroner.

§ 20-spørgsmål om cirkulæret

Selvom det omstridte cirkulære blev trukket tilbage efter 6 dage, er det uklart, om idéen om forflyttelsespligt er død. Moderniseringsstyrelsen meddelte nemlig i forbindelse med tilbagetrækningen, at de juridiske aspekter – som blev problematiseret af både fagforeninger og juridiske eksperter – skulle undersøges.

Derfor krævede Enhedslisten og SF, at finansministeren – som de statsansattes øverste chef – forholdt sig til de personalepolitiske signaler, som det tilbagetrukne cirkulære sendte. Henning Hyllested stillede disse to spørgsmål i Folketingets spørgetid

- Hvad er ministerens holdning til, at Moderniseringsstyrelsen ensidigt udsender nyt cirkulære om ansættelsesforholdene (ansættelsesbreve) for overenskomstansatte i staten – uden først at gennemføre en forhandling med de statsansattes organisationer?

- Har ministeren den holdning, at en statsansat principielt har hele landet som arbejdsplads – i det omfang et ministerium eller styrelse har adresser i hele landet – og at det derfor er en forudsætning for ansættelse i staten, at den ansatte er i stand til at arbejde på alle adresser i hele landet når som helst i ansættelsesforholdet?

Claus Hjort svarede:

- Min holdning er, at ikke alle medarbejdere skal kunne flyttes rundt i hele landet. Jeg er således ikke enig i det konkrete cirkulære.

Denne holdning gentog han flere gange, når Hyllested og medspørgeren Karsten Hønge fra SF stillede opfølgende spørgsmål.

Hjort: Ensartethed ønskeligt

Claus Hjort sagde – og gentog – ligeledes, at han vil afvente en juridisk vurdering og en vurdering af, om det er hensigtsmæssigt at fastsætte centrale regler om forflyttelsespligt. Sin egen holdning til det spørgsmål antydede han med disse ord:

- Man kunne måske godt ønske sig noget ensartethed i de forskellige ansættelsesforhold i staten.

Dog medgav han, at set i bakspejlet ville det have været formålstjenstligt at drøfte dette med de faglige organisationer, inden Moderniseringsstyrelsen sendte cirkulæret ud. Det vil styrelsen nu gøre, meddelte han.

HK Stat: Det er ikke slut

Da Hyllested spurgte Hjort, om man kan forvente, at der fremsættes et nyt cirkulære med lignende retningslinjer for forflyttelse, svarede Hjort, at han ikke ville svare skråsikkert. Han vil i stedet afvente undersøgelser og drøftelser. Det får de røde lamper til at blinke i HK Stat. Her siger politisk-økonomisk konsulent Thomas Lynge Madsen:

- Finansministeren lagde afstand til det skrottede flyttecirkulære, men han efterlyste samtidig mere ensartede vilkår på det her område. Og han gjorde sig tanker om, at den slags regler måske kan håndteres lokalt på arbejdspladserne i stedet for centralt (fra Moderniseringsstyrelsen, red.). Jeg tror, vi kommer til at se forsøg på at indføre bredere ansættelsesområder for de ansatte i staten.

Thomas Lynge Madsen arbejder med politisk interessevaretagelse på Christiansborg. Han roser finansministeren for at lægge afstand til cirkulæret om flyttepligt og for tilsagnet om fremover at tale med de faglige organisationer om ændringer af de statsansattes ansættelsesforhold.

Moderniseringsstyrelsens fremfærd fik 22. februar Politikens lederskribent til at kalde Moderniseringsstyrelsen arrogant og inkompetent

Udflytning Politik Ansættelse

Se flere blogindlæg