FAGLIGT: - Man skal ikke læne sig tilbage og tro, at andre gør noget

24. februar 2016  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

De ansatte i den kommunale tandpleje er i stigende grad bevidste om at holde øje med overgreb mod børn. Den tætte og jævnlige kontakt giver dem gode muligheder for at opdage tegn på overgreb, fortæller specialtandlæge Dorthe Arenholt Bindslev.

For langt de fleste børn kan en hudafskrabning, et sår eller et blåt mærke nærmest være et hædersmærke, som de stolt fortæller om, hvis klinikassistenten eller tandlægen opdager det og for eksempel spørger: ”Jamen, hvad er der dog sket med dig?” Og i langt de fleste tilfælde er der heldigvis en god forklaring om for eksempel et fald på et skateboard, et cykelstyrt, en hård håndboldkamp, kradsemærker fra hjemmets kat eller et krøllejern, der har givet brændemærker.

- Børnene er nærmest stolte af at fortælle, hvilken ulykke de har været udsat for. Og selvfølgelig har vi lov til at spørge. Hvis vi har den mindste mistanke om, at der ikke er en naturlig forklaring, har vi ligefrem pligt til det, siger Dorthe Arenholt Bindslev, professor i retsodontologi på Aarhus Universitet.

Hun har undervist på kurser i mange kommuner og efterhånden holdt en del foredrag om emnet.

- Desværre bliver børns mistrivsel ved med at være et aktuelt emne, men jeg kan heldigvis også konstatere, at de voksne, der har med børnene at gøre, bliver bedre til at spotte signaler, og de er blevet meget mindre berøringsangste, når det handler om at reagere på det, der måske kan være et tegn på overgreb, siger Dorthe Arenholt Bindslev.

- Ingen har nogensinde spurgt

Hun er i høj grad motiveret af mediernes beretninger om børn, der i årevis har vist tydelige tegn på mistrivsel, uden at voksne i børnenes nærhed har reageret på signalerne. Også voksne, der beretter om overgreb, de selv har oplevet som børn, har gjort indtryk.

- Mange undrer sig over, at ”systemet” ikke har grebet ind på et tidligere tidspunkt. Vi i tandplejen er en del af systemet, og vi skal være opmærksomme på, hvad vi kan bidrage med. Som medborgere har vi et ansvar for at reagere, når vi ser noget, der skal gribes ind over for. Som offentligt ansatte, der har med børn og unge at gøre, har vi en skærpet forpligtelse.

En bevidsthed om, at ikke bare pædagoger og lærere, men også personalet i tandplejen kan medvirke til at forhindre børn og unges mistrivsel, er et relativt nyt fænomen, der ifølge Dorthe Arenholt Bindslev for alvor bredte sig, da der i 2009 blev afviklet en konference om emnet i Norge. Derefter gik det – også i Danmark – stærkt med at få udbredt viden om de forskellige signaler. I dag er det en del af danske tandlægers uddannelse, og de fleste tandklinikassistenter har deltaget i kurser og foredrag.

- Desuden forventes det, at man som ansat sætter sig ind i sin kommunes handleplan for, hvad man skal gøre, hvis man spotter noget, der kan være et tegn på overgreb. Den skærpede bevidsthed afspejler sig heldigvis i statistikken over antallet af underretninger, fortæller hun.

Særlige muligheder i tandplejen

I tandplejen møder man børn og unge på alle årstider, man har tæt fysisk kontakt, og man kan i visse tilfælde have en regelmæssig kontakt over en længere periode. Det giver særlige muligheder for at observere tegn på overgreb eller dårlig trivsel. Dertil kommer det antal skader, der opstår i munden. Udenlandske undersøgelser viser, at omkring 30 procent af dem, der udsættes for fysisk vold, også har skader inde i munden.

- Hvis man spørger barnet, får man en forklaring, som heldigvis i langt de fleste tilfælde er naturlig. De mindre børn tumler tit rundt, og de lidt større kan have være i slåskamp i fritidsordningen. Men svaret kan også være lidt uldent. Sørg for at skrive alle svar ind i journalen. Det afgørende billede kan vise sig, når mange har undret sig og har registreret deres undren, lyder Dorthe Arenholt Bindslevs råd.

Om underretninger

Den sikre trekant. Området fra ørerne til siden af halsen og videre til nakken/øverst på skuldrene kaldes ”den sikre trekant”, fordi det er et sted, hvor man normalt ikke får læsioner ved almindelige ulykker. Andre usædvanlige skader er blå mærker på lårene, på indersiden af armene eller benene. Derudover skal man undre sig, hvis man hos et barn observerer skader, der

- ser særegne ud
- er ”gamle” og ikke er behandlet
- ikke stemmer overens med barnets forklaring

Måske skal der ikke ske en underretning første gang, man ser den slags, men personale i tandplejen bør notere observationerne i journalen. På længere sigt kan den skærpede opmærksomhed måske adderes op, og et billede kan stykkes sammen.

Sundhed og tandklinik