Ny rapport sætter spot på centerchefer

26. februar 2016  |  Chefgruppen  |  HK Kommunal  |

Siden strukturreformen har flere kommuner skiftet forvaltningsstrukturen ud med en centerstruktur med dertilhørende centerchefer. Ny rapport sætter spot på den nye strukturs udfordringer og muligheder for centercheferne.

Reformer betyder ofte nye roller, opgaver og muligheder. Det har i høj grad gjort sig gældende for de kommunale chefer, som siden strukturreformen har oplevet både massevis af omstruktureringer men også mere grundlæggende ændringer i de kommunale strukturer.

I en ny rapport har HK Kommunals chefgruppe sammen med DJØF, JA og KL undersøgt, hvad det betyder for chefniveauet, når man som kommune organiserer sig efter en centermodel. For centerstrukturer og dermed centercheftitlen må dække over noget, der i en vis udstrækning har samme karakter. Derfor var antagelsen, at de nye organisationsformer og chefstillinger ville udgøre en nogenlunde ensartet fællesmængde på tværs af kommunerne.

Hos HK Kommunal er lederkonsulent Mette Marie Langenge glad for resultatet af undersøgelsen.

- Vi har fået meget nyttig viden om en ret ubeskrevet gruppe af medlemmer hos os. Det er spændende at kunne tage fat i nogle af de konkrete udfordringer, som centerchefer oplever i deres hverdag. Det har givet os nyttig viden i forhold til både vores arrangementer og netværk, men også i forhold til hvad vi i frmetiden skal tilbyde som faglig organisation for kommunale og regionale chefer og ledere, fortæller hun.

Broget størrelse

I rapporten lyder konklusionen, at både center-strukturer såvel som centerchefer er en noget mere broget størrelse i praksis, end man kunne forledes til at tro fra en teoretisk udsigtspost.

- Selv om intentionerne med at indføre en centerstruktur med centerchefer og koncerndirektion i spidsen i høj grad er de samme på tværs af kommuner, så realiseres centerstrukturen på vidt forskellig vis, hedder det.

- Selve centercheftitlen dækker i praksis over en stor variation, idet den rummer chefer med forskellige opgaver og vilkår. Fra centerchefer i stabsenheder med 20-30 medarbejdere, der varetager opgaver af tværgående karakter, til centerchefer i enheder med adskillige afdelingsledere, mange fagområder og op til 3000 medarbejdere.

Vil du læse mere, så kan du finde rapporten “Centerchefer i kommunerne - centerchefers vilkår, udfordringer og muligheder” lige her.

Karriere ledere Ledelse

Er du chef eller leder i en kommune eller region?

Chefgruppen på hk.dk