Den Danske hva'-for-en-model

29. februar 2016  |  Østjylland  |

Hvorfor skal man være medlem af en fagforening? Hvad er forskellen på HK og ’de gule’. Og hvem bestemmer, hvad der skal stå i overenskomsten. HK underviser studerende i Den Danske Model.

HK underviser i Den Danske Model

Et hold studerende på VIA University College i Ceresbyen i Aarhus, sidder klar til dagens lektion. På programmet er Den Dansk Model og underviseren er faglig konsulent hos HK Østjylland, Ditte Finsen.

- Hvor mange af jer, er medlem af en fagforening? spørger hun. Nogle rækker hånden op, men lagt fra alle.

SU som eneste indtægt, er blandt årsagerne til de manglende medlemsskaber af en faglig organisation.

- Økonomi er en ting, men manglende viden er faktisk en større grund til, at flere af de studerende, jeg møder, har valgt fagforeningerne fra, fortæller Ditte Finsen.

Derfor er hun en af de faglige konsulenter i HK Østjylland, der underviser studerende i Den Danske Model.

- Vi må erkende, at vi ikke har været gode nok til at forklare, hvorfor det er så vigtigt for lønmodtagerne at stå sammen. Derfor må vi ud og forklare os, siger Ditte Finsen.

Hvem laver overenskomsten?

Et af de spørgsmål, som ofte kommer frem i undervisningen, er medlemskab af de såkaldt gule fagforeninger. Flere i lokalet er netop medlem her.

- De gule er ikke fagforeninger. De er forretninger. De har kunder og ikke noget demokrati. Som kunde kan man ikke vælges og dermed få indflydelse på, hvad forretningen skal mene eller arbejde med, forklarer Ditte Finsen og tilføjer, at de gule som hovedregel ikke tegner overenskomster, men alene rådgiver medlemmerne om de overenskomster, fagforeningerne har tegnet.

- De sidder ikke med ved bordet ved overenskomstforhandlingerne. Og derfor bliver de heller ikke inviteret, når politikerne indkalder til trepartsforhandlinger. For de repræsenterer ikke andre end deres ejere og den bundlinje, hvor der gerne skal være et overskud hvert år, siger Ditte Finsen.

Men det er ikke kun det demokratiske grundlag i en fagforening, der udfordrer de studerendes viden. Det halter også med viden om, hvem, der laver overenskomsterne.

- Lønmodtagerne må lade være med at kræve så meget, lyder det fra en af de studerende, der mener, at der stilles alt for mange krav til arbejdsgiverne.

Og det får Ditte Finsen til at ranke ryggen lidt mere og sænke stemmelejet. Det er helt tydeligt, at hun har et budskab, de studerende skal forstå.

- Den Danske Model handler om, at lønmodtagere og arbejdsgivere i fællesskab bestemmer, hvordan løn- og arbejdsvilkår skal være på arbejdsmarkedet. Der findes ingen mindsteløn – den er aftalt mellem parterne. Vi arbejder 37 timer om ugen – for det har parterne besluttet. Og vi har ret til løn under sygdom –for det mener både lønmodtagere og arbejdsgivere er en god idé. Der står altså ikke noget i overenskomsterne, som arbejdsgiverne ikke har accepteret, siger Ditte Finsen.

Den største udfordring er sammenhold

Mens arbejdsgiverne er gode til at fastholde deres fællesskab i arbejdsgiverorganisationer, er der de sidste mange år sket et stort frafald af medlemmer i fagforeningerne. Dermed er Den Danske Model blevet udfordret. For det er kun ligeværdige parter, der kan indgå holdbare aftaler. Men det har mange unge og yngre ikke blik for, mener flere af de studerende.

En af dem fortæller, at hun nærmer sig de 30 år. Hun har altid fået at vide, at der nok skulle være jobs nok til hende og hendes generation. Hun har aldrig mærket krisen kradse, som generationer før hendes, og derfor er alle goderne blevet et selvfølge.

En bemærkning, der får flere i lokalet til at se eftertænksomme ud.

- Vi skal selvfølgelig tage på os i fagbevægelsen, at vi ikke har været gode nok til at kommunikere de her budskaber ud. Det gør vi noget ved nu. Men det er også vigtigt at I tænker over, hvilke konsekvenser det har for jer selv og hele samfundet, hvis vi ikke passer på Den Danske Model. Hvis vi ikke står sammen som gruppe, så har arbejdsgiverne jo ikke nogen at forhandle med. Og så er der kun lovgivning tilbage. Så kan vi begynde at spekulere i, om politikerne vil lave love, der giver os alle de goder, som vi kan forhandle os til i overenskomster. Det tror jeg ikke vi skal forvente, siger Ditte Finsen.

Organisering Medlemsdemokrati Overenskomst

i HK Østjylland