Ring til HK's fagforening

Når du har spørgsmål til ansættelsesvilkår, kontingent, medlemskab samt samtaler i Job og vejledning

7011 4545

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Ring til HK's a-kasse

Når du har spørgsmål til dagpenge, feriedagpenge, efterløn, jobsøgning i EØS og selvstændig virksomhed

7010 6789

Fredag 8.00-16.00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket
Mandag 8.00-17.00
Tirsdag 8.00-17.00
Onsdag 8.00-17.00

Skal vi ringe dig op?

Bestil et opkald, så ringer vi til dig i det ønskede tidsrum

Bestil opkald

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til os

Oplever du tekniske problemer med hjemmesiden ring: 4437 1563 - åben: 6.00-24.00

HK.dk logo

OK at bortvise ansat der ville optage en samtale

29. februar 2016  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Skive Kommune havde retten på sin side, da den bortviste en seniorjobber, som insisterede på at optage en tjenstlig samtale på sin mobil.

Det er ledelsens ret at fastsætte rammer og retningslinjer for optagelse af samtaler.

Sådan kan man uddrage læren af en sag fra Skive Kommune, som netop er afgjort i Retten i Viborg.

En 3F’er var blevet indkaldt til tjenstlig samtale med sin leder og ville derfor optage samtalen på sin mobiltelefon.

Det ville lederen dog ikke acceptere, men seniorjobberen holdt fast i, at det ville han, hvilket fik arbejdspladsen til at bortvise ham.

Kommunen må nægte optagelse af samtaler

Retten fandt, at seniorjobberen havde begået ”lydighedsnægtelse”, idet han havde nægtet at følge lederens anvisning – og de facto begået arbejdsvægring.

I dommen forklarer retten videre, at netop fordi der ikke findes særlige regler eller lovgivning, der regulerer problematikken, er det op til kommunen – og ledelsen – at fastsætte de nærmere omstændigheder, hvorunder en samtale kan foregå.

Folketingets Ombudsmand har i øvrigt tidligere i Kommunalbladet behandlet den problemstilling – nemlig om borgere har ret til at optage samtaler hos kommunen.

Også her gælder det ifølge Ombudsmanden, at kommunen har ret til at nægte sådanne optagelser.

Afgørelsen skal være saglig

Men understreges det i artiklen gælder der en række situationer, hvor kommunen bør tillade borgeren at optage samtalen, fx hvis borgeren fysisk eller mentalt har svært ved selv at gøre notater under mødet eller borgeren har problemer med hukommelse eller koncentration.

I forlængelse heraf pointeres det, at kommunens beslutning skal ske på baggrund af en vurdering af den konkrete borgers behov.

Dertil kommer, at hvis kommunen én gang har givet lov med en bestemt begrundelse, så gælder den for alle i en lignende situation. Det gælder af den såkaldte lighedsgrundsætning.


Administration Ydelse og borgerbetjening Social og beskæftigelse

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Problemer med login?

For at øge sikkerheden i forbindelse med din adgangskode til Mit HK, skal du logge ind med NemID første gang, herefter kan du oprette din egen adgangskode på Mit HK.

Log ind med NemID

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk