Bestyrelse på skolebænken

01. marts 2016  |  Sjælland  |

Hårdt, lærerigt og appetitvækkende. Det har 4 medlemmer af HK Kommunal Sjællands bestyrelse erkendt efter at have fuldført en diplomuddannelse i bestyrelsesarbejde.

Foto af åben bog med en kuglepen

- Vi er ikke sagsbehandlere. Vi er politikere, når vi er medlemmer af sektorbestyrelsen.

- Men det har også gjort os til bedre tillidsrepræsentanter. Vi har fået meget større forståelse for beslutningsprocesserne i det offentlige. Fra folketing til kommunalbestyrelse. Vi er blevet mere kompetente med- og modspillere for vores ledere og i MED-udvalgene. Vi kan og tør stille de frække spørgsmål. Og vi er blevet bedre til at kommunikere det ud og forklare for vores kollegaer, når der politisk eller administrativt træffes beslutninger.

Det er nogle af de konklusioner, som de 4 medlemmer af sektorbestyrelsen drager, efter at de sammen med den øvrige bestyrelse som de første har gennemført uddannelsen om ”styringsparadigmer i den offentlige sektor”. Det handler om styringsredskaber i kommuner og regioner.

De 4 er Gundhild Krogager Carlsson, Johnny Jørgensen, Luise Ea Snegaard Larsen og Lene Louise Nordahn.

Uddannelsen blev til i et samspil mellem HK Kommunal Sjælland og Hovedstaden samt Metropol.

- Fordi vi ønsker at være bedre til at forstå baggrundene for de beslutninger, vores arbejdsgivere tager. Og for at være i stand til at tage en kvalificeret diskussion om beslutningerne.

Sagt på en anden måde: Ønsket var at professionalisere bestyrelsesarbejdet. Dette ønske er opfyldt, men det var ikke uden betænkeligheder, at de 4 satte sig på skolebænken i forsommeren, fortæller de.

Udsigten til et afsluttende projekt og en eksamen var ikke tillokkende, men de bed betænkelighederne i sig.

- Blandt andet fordi vi i tide og utide anbefaler uddannelse til vores kollegaer, og så kan vi ikke være bekendt at undslå os.

Alle bestyrelsesmedlemmer gennemførte og bestod, men de 4 lægger ikke skjul på, at det var en drøj omgang. Som det hedder om diplomuddannelser: 1 dags undervisning udløser 20 timers hjemmearbejde i weekenden! Og med 1 undervisningsdag hver anden uge, blev der lagt beslag på en del fritid i weekenderne.

Især for Luise, som er lægesekretær i treholdsskift og med 2 små børn, var det en stor mundfuld.
Så meget desto større er tilfredsstillelsen ved at gennemføre, og for alle 4 gælder, at oplevelsen har givet appetit på mere viden. Luise er gået i gang med en uddannelse til sundhedskommunom, og de 3 andre presser sektorformanden for ”noget med jura”.

Ingen af dem er i tvivl om, at den fælles oplevelse har skabt en langt mere dynamisk sektorbestyrelse, som i langt større udstrækning end før er i stand til at reagere politisk.

Kommunal generalforsamling sjælland Uddannelse