HK: Ny velfærdsakse kan rykke politisk

01. marts 2016  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Velfærdsalliance-DK er et nyt bredt funderet oprør mod omprioriteringsbidrag og nedskæringer, der er værd at holde øje med, vurderer HK Kommunals formand Bodil Otto.

HK Kommunals bestræbelser på sammen med lærere, pædagoger og andre organisationer for offentligt ansatte at give nedskæringsdagsordenen modspil har fået en medspiller. ’Velfærdsalliance-DK’ er betegnelsen for den nye akse, der er startet af 14 københavnske fagforeninger herunder HK Kommunals egen hovedstadsafdeling.

Time for time vokser antallet af borgere, der på Facebook slutter sig til alliancens modstand mod specielt det såkaldte omprioriteringsbidrag, der tvinger kommunerne til at barbere én procent svarende til 2,5 milliarder kroner årligt af den borgernære velfærd. I HK Kommunal vurderer formand Bodil Otto, at alliancen kan vise sig at være et spirende folkeligt opgør med de bevidstløse nedskæringer i velfærden.

- Det er helt afgørende for projektets tyngde, at flere borgmestre og helt almindelige byrådsmedlemmer nu er med på alliancens dagsorden, skriver Bodil Otto i et større indlæg til PioPio.dk

Bredt fundament

HK Kommunal-formanden peger på, at Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har afvist at anvise pengene til det, han betegner som omprioriteringstyveriet.

- Og i Aarhus har man i protest mod omprioriteringsbidraget indført en ny budgetmodel, der gennem båndlagte midler sikrer kommunen bedre råderum over egen økonomi. Sønderborg og Ballerup er blandt andre af de kommuner, der udtrykker støtte til opgøret med nedskæringer og minusvækst, lyder det fra Bodil Otto, der fortsætter:

- Jeg er spændt på at se, hvor langt denne nye organisering vil række. Om alliancen kan nå sit erklærede mål om blive omdrejningspunkt for et slagkraftigt landsdækkende, folkeligt opgør med omprioriteringsbidrag og nedskæringer. Med sit brede fundament af beslutningstagere, borgere og organisationer er kimen i hvert fald lagt til, at det vil lykkes at skabe en ny dynamik for Velfærdsdanmark.

Administrativt kontorarbejde Politik

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt