Nyansatte nordjyder får nye kontrakter uden flyttepligt

01. marts 2016  |  HK Stat  |

Først fik de flyttepligt til hele landet. Nu får de nye kontrakter uden flyttepligt. For en del af de nyansatte i Ankestyrelsen i Aalborg har starten været forbundet med usikkerhed. I HK Stat er der tilfredshed med, at de nye ikke får markant ringere vilkår end deres kolleger.

Når 9 nye HK-medarbejdere i dag starter i Ankestyrelsen i Aalborg, sker det efter et turbulent forløb, hvor staten først ville pålægge dem en flyttepligt med risiko for at skulle flytte med jobbet rundt i hele landet eller selv sige op uden kompensation.

Også for 58 nye HK-ansatte i Statens Administration i Hjørring var uvisheden stor. Rigtig mange medlemmer ringede til HK for at spørge, hvad de nye regler fra staten betød for dem.

Usikkerheden opstod, da statens personalekontor Moderniseringsstyrelsen i København den 5. februar pludselig – uden nogen form for dialog – udsendte et nyt cirkulære, der markant ændrede ansættelsesvilkårene for overenskomstansatte i staten og gav dem "forflyttelsespligt".

- Landet over stod nyansatte i staten pludselig i en usikker situation. Hvad gælder for mig? Kan jeg også blive flyttet rundt i hele landet uden rettigheder, fortæller formand for HK Stat Rita Bundgaard.

Blandt dem var 58 nyansatte i Statens Administration i Hjørring, der var i en særlig knibe. De starter den 1. marts, og nogle af dem har i januar sagt deres gamle job op for at begynde i det nye job. Men de havde ikke fået deres nye ansættelsesbreve, og pludselig var der usikkerhed om deres vilkår.

- Pludselig vidste de ikke: Hvad står der i min kontrakt? Mister jeg mine rettigheder fra mit tidligere job? Det var en meget usikker situation, fortæller Rita Bundgaard.

Staten ville indføre flyttepligt helt uden dialog

Fremover skulle man som statsansat have forflyttelsespligt inden for hele ansættelsesområdet, som i praksis betyder, at en medarbejder kan blive flyttet rundt i hele Danmark helt uden kompensation, hvis eksempelvis staten ville flytte stillinger tilbage til København.

HK: Staten i frontalangreb på statsansatte

I Ankestyrelsen i Aalborg havde en del nyansatte endda fået den nye forflyttelsespligt med i deres ansættelsesbreve allerede i januar, og det undrer HK, at Moderniseringsstyrelsen har sendt nye instrukser ud i smug.

- De ville pludselig flytte rundt med de lavest lønnede helt uden at betale for det. Og Moderniseringsstyrelsen har åbenbart i ly af natten sendt de nye instrukser ud, så en række nyansatte nordjyder allerede fik det skrevet ind i deres kontrakter i januar, uden at de har drøftet det med os. Det er helt urimeligt, siger Rita Bundgaard.

Hun er derfor meget tilfreds med, at de mange nyansatte nu har fået kontrakter uden formuleringen "forflyttelsespligt".

Efter massivt pres fra HK og en række andre faglige organisationer trak Moderniseringsstyrelsen det såkaldte cirkulære tilbage få dage efter det var sendt ud.

Udskældt cirkulære er trukket tilbage

Siden har Ankestyrelsen udstedt nye kontrakter til de nyansatte i Aalborg. Og den proces har HK Nordjylland haft et godt og konstruktivt samarbejde med Ankestyrelsen om, understreger Rita Bundgaard.

- Vi er naturligvis meget glade for, at vores medlemmer nu har fået nye kontrakter, så de ikke bare kan flyttes rundt som ludobrikker eller tvinges til at sige op og miste alle rettigheder. Nu kan de glæde sig over deres nye job og fokusere på selve arbejdet og ikke rammerne for det.

- Men vi ser desværre stadig kontrakter, hvor der står, at hele ministeriet med tilhørende styrelser er ansættelsesområdet. Vi kan konstatere, at Moderniseringsstyrelsen har ændret ordlyden, men vi ved jo ikke, hvad de vil bruge det til, siger formanden for de statsansatte HK’ere.

Rita Bundgaard glæder sig over, at finansminister Claus Hjort Frederiksen i sidste uge tog afstand fra det omstridte cirkulære, da han blev spurgt om det i folketingssalen.

Hjort vil ikke gøre alle statsansatte flyttepligtige

- Min holdning er, at ikke alle medarbejdere skal kunne flyttes rundt i hele landet. Jeg er således ikke enig i det konkrete cirkulære, sagde finansministeren, der er øverste chef for statens personalekontor.

- Men vi mangler stadig et svar på, hvilke vilkår ministeren og Moderniseringsstyrelsen så mener, skal være gældende. For en del medarbejdere har fortsat kontrakter, som definerer deres ansættelsesområde meget bredt, nemlig hele ministerområdet med dertil hørende institutioner. I HK Stat afventer vi en udmelding, og vi er klar til at indgå i en dialog, siger Rita Bundgaard.

Læs også: Efter 28 år flytter Tinas job. Tina bliver

Nyansatte nordjyder

Statens Administration flytter i alt 226 stillinger til Hjørring. Knap 80 af dem er blevet ansat og 58 starter den 1.3. mens flere begynder i Hjørring 1.4 og de næste ansættelser er allerede på vej. Ankestyrelsen har allerede omkring 150 ansatte i Aalborg og flytter yderligere 50 stillinger fra København til Nytorv. En del af de nye begynder den 1. marts.

Ansættelse Udflytning