Udflytning påvirker arbejdspladser meget forskelligt

01. marts 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Nogle siger op, andre følger med. Hvor mange, der vælger det ene eller det andet, varierer meget på de arbejdspladser, der nu skal forlade hovedstadsområdet. Det viser en opgørelse, HK Stat har lavet. Afstanden til den ny arbejdsplads er en af de faktorer, der afgør valget.

Hjørring, Lemvig, Sønderborg, Tønder. Der er langt fra hovedstaden til de kommende adresser for en del af de 3.899 arbejdspladser, der flytter som led i regeringens plan Bedre Balance. For langt for nogle, tyder det på.

HK Stat har i perioden 26. januar til 15. februar kontaktet samtlige statslige styrelser og institutioner, der skal flytte fra hovedstadsområdet. 33 af dem er vendt tilbage med svar på, hvor mange opsigelser de har modtaget siden 1. oktober 2015, hvor regeringen fremlagde sin plan.

Styrelserne har i alt 2.826 udflytningstruede arbejdspladser, og blandt disse har 220 medarbejdere sagt op gennem de sidste 4 måneder. Det har dog ikke været muligt for arbejdspladserne at opgøre nøjagtigt, hvor mange af disse medarbejdere, der har forladt deres stilling på grund af udsigten til at skulle flytte.

Hver 6. sagde op

Hos Statens Administration, der skal flytte 294 arbejdspladser fra København til Hjørring, har 54 allerede sagt op, mens en del flere forventes at følge trop i takt med, at den endelige flyttedato nærmer sig. Arbejdspladsen er dog allerede i fuld gang med at finde erstatninger for dem, der har sagt op. De første 4 medarbejdere startede 1. februar på den nye adresse i Nordjylland, mens 50 yderligere ventes at starte her i marts.

Også hos Natur- og Miljøklagenævnet har mange valgt at stoppe siden lanceringen af Bedre Balance. 21 ud af 80 har således sagt op. 3 af stillingerne er blevet besat igen. Natur- og Miljøklagenævnet skal flytte til Viborg, hvor en række klagenævn med i alt 162 stillinger samles i det såkaldte Klagenævnenes Hus, som bliver oprettet i forbindelse med udflytningen.

Mange arbejdspladser har ikke mærket det store til flytteplanerne i form af opsigelser. Det kan der være flere grunde til. Nogle af arbejdspladserne skal kun flytte nogle af medarbejderne til en ny adresse, og det er ikke alle, der har lagt sig endeligt fast på, hvem det skal være.

Pendler til Slagelse og Holbæk

Derudover er der stor forskel på at flytte fra København til Slagelse eller Holbæk i forhold til at skulle til Sønderborg eller Hjørring – nemlig forskellen mellem at kunne blive boende i hovedstadsområdet og pendle omkring en times tid hver vej og på at skulle rykke sig selv og resten af familien til den anden ende af landet.

En del af arbejdspladserne forventer desuden først, at flytningen er gennemført engang i 2017, hvilket betyder, at der stadig er omkring et år til at finde et nyt job i hovedstaden, hvis man ikke har tænkt sig at flytte.

Rejsetid er arbejdstid

Danmarks Akkrediteringsinstitut har kun haft en enkelt opsigelse siden 1. oktober sidste år, og den var ikke relateret til udflytningen. Instituttet skal flytte til Holbæk og forventer ikke nogen opsigelser på den baggrund. Ud over den overkommelige pendlerafstand fra hovedstaden kan dets medarbejdere se frem til fleksible arbejdsvilkår, når de nye kontorer er klar, og flytningen er gennemført. Det er nemlig blevet besluttet, at medarbejderne kan registrere eventuel arbejdstid, de bruger i toget til og fra arbejde, og at de kan arbejde 2 dage uden for Holbæk, så de eksempelvis kan lægge deres møder på disse i København, hvis de bor i eller tæt på hovedstaden.

Arbejdstilsynet er en anden arbejdsplads, der ikke forventer stor udskiftning, når de skal flytte 60 af deres arbejdspladser fra Østerbro i København til Slagelse på Vestsjælland. Det er ikke endeligt besluttet, hvilke medarbejdere der skal flytte, men det bliver med sikkerhed deres tilsynsførere, som i forvejen bruger en stor del af deres arbejdstid ude i landet, hvor de holder øje med arbejdsforhold på arbejdspladser.

Den statslige udflytning skal være gennemført senest ved udgangen af 2017.

Udflytning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK