Administrationsbachelorer indtog Bruxelles

03. marts 2016  |  HK Kommunal  |  Administrationsbachelor  |

Hele 42 administrationsbachelorstuderende fra University College Sjælland har været på studietur i Bruxelles og er kommet hjem med masser af nyt i bagagen.

Både fagligt og socialt har en studietur til Bruxelles gjort en kæmpe forskel for 42 administrationsbachelorer fra University College Sjælland i Næstved. På en smuttur fra søndag til torsdag besøgte de Europarådet, Den danske ambassade, forskellige repræsentationer og Parlamentarium, der er et museum med ALT om EU.

Tre studerende, Søren Nexø, Charlotte Dam Nielsen og Ina Leander fik idéen til turen, efter de havde haft et helt modul med EU på studiet.

- Det var både et fagligt og et socialt element, der motiverede os til at gå i gang med at arrangere den her studietur. Vi ville gerne se, hvordan EU påvirker vores uddannelsesfelt, og samtidig ville vi gerne knytte de forskellige moduler sammen socialt, så vi kan få en endnu bedre studiekultur. Begge dele opnåede vi med stor succes, fortæller Ina Leander.

Bureaukratisk at arrangere

De tre studerende ville altså tættere på EU og lære endnu mere, om den her fjerne del af pensum. Og selve planlægningen af turen har været ligeså – eller måske endda mere – lærerig end turen i sig selv.

Hele 42 studerende fra forskellige årgange var med i Bruxelles. Så det var noget af en udfordring for Søren, Ina og Charlotte at få stykket et program sammen, der fysisk kunne rumme de mange mennesker.

- Fysisk fyldte vi jo en hel del, så det var selvfølgelig en barriere, fortæller Ina Leander og fortsætter:

- Men det var meget lærerigt! Der var mange bolde, der skulle holdes styr på og hvordan tackler man lige alt det uforudsete? Vi vil faktisk lave et dokument med alle vores erfaringer, som vi kan give videre til de næste, der forhåbentlig skal arrangere en tur mere, siger Ina Leander.

Hele kommunikationen med kontorerne i EU har været en lang, sej proces fortæller Charlotte Dam Nielsen.

- Det har være ekstremt tidkrævende. Vi startede for et år siden og det sidste halve år, har så været intensivt. Europarådet ville for eksempel have mange oplysninger om os rent sikkerhedsmæssigt, og det gav nogle udfordringer, fordi vi var så mange. Det var meget bureaukratisk, forklarer Charlotte Dam Nielsen.

Øl og faglige gevinster

Selvom aftalerne var svære at få i hus og politikerne var udenbys, så fik de 42 administrationsbachelorer alligevel en god oplevelse både fagligt og socialt.

- Det sociale har været helt i top siden turen. Vi prioriterede det sociale meget højt, mens vi var afsted og sørgede for at spise, drikke øl og bruge tid sammen. Så nu kender vi hinanden på tværs af modulerne, griner Søren Nexø og Ina Leander tager over:

- Forståelsen af hvordan de forskellige organer hænger sammen, var vildt spændende, og det var også sjovt at se parlamentet. Man kunne fornemme, at dem vi besøgte, havde gjort noget ud af det. Så der var store faglige gevinster – det at man kan mærke rigtige mennesker, der brænder for det, de laver – det er noget helt andet, end fagbøgerne kan give os, fortæller Ina Leander.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK