Tålmodigheden blev testet i Tanzania

03. marts 2016  |  HK Kommunal  |  Administrationsbachelor  |

Fem administrationsbachelorstuderende har været i Tanzania i seks uger for at opleve administration i den tredje verden på tætteste hold. Gæstfriheden og den afrikanske tid var det, de danske studerende lærte mest af.

Udefra er det en flot, hvid bygning. Bygget i 1978 af tyskerne. Gulvet er blankt og pænt, og der går konstant nogle og gør rent. Bag anden dør til venstre ligger et lille kontor. Når elektriciteten ikke er der, er det et meget mørkt rum.

Når elektriciteten er der, er lyset skarpt. Fire hvide vægge, fire træborde, én computer og en masse rodede papirer.

– Selvom de egentlig er blevet gode til at digitalisere, var der ikke meget systematik, fortæller 22-årige Lasse Schmidt om sit praktikophold på det mørke kontor på Arusha Technical College. Sammen med fire medstuderende på administrationsbacheloruddannelsen på VIA University College i Aarhus har han været i Tanzania på et seks ugers studieophold.

– Det var en vanvittig fed oplevelse. Langt udover det sædvanlige. Og det er uden tvivl noget, vi kan tage med os, fortæller 22-årige Lasse Schmidt om opholdet. Et spændende ophold, der fik sat tålmodigheden på prøve hos de unge jyder.

– Vi stiftede ret hurtigt bekendtskab med ”african time”, siger Lasse Schmidt og beskriver, hvordan standardfraserne for tanzanierne var ”hakuna matata” og ”pole pole”, som begge betyder noget i retning af ”Tag det roligt”. Og det uanset om det var folk, de fem administrationsbachelorer mødte på gaden eller folk, de arbejdede sammen med på praktikstederne.

Måske i morgen

- Noget af det, der gjorde størst indtryk på mig, var manglen på basisressourcer. Ting, vi danskere tager for givet som adgangen til rent vand og elektricitet – det manglede mange steder. Der var dage, hvor vi slet ikke kunne lave noget, fordi elektriciteten var gået, fortæller han.

– Men det er en del af deres hverdag. ”Vi ser på det i morgen”. Hver gang vi spurgte om en opgave, svarede de: ”Måske i morgen”. Det var deres tilgang til hverdagen og livet i det hele taget. Hvis vi ikke havde strøm i Danmark i et par dage, ville der jo være ramaskrig!

Hans medstuderende Jette Holst på 21 år var ikke helt så hårdt ramt af elektricitetsnedbrud på sit praktiksted, Mellemfolkeligt Samvirkes Training Centre for Development Cooperation. Hun nikker dog genkendende til, at hverdagen på et afrikansk administrationskontor ikke var helt så effektivt som herhjemme.

- I Tanzania er tiden bare ikke så vigtig som i Danmark. Det betyder ikke så meget, om det tager fem eller ti minutter. En time eller to. Herhjemme har vi skruet tempoet helt op, og vi jagter nærmest tiden – det gør afrikanerne bestemt ikke. Og det kunne vi måske lære lidt af. Selvfølgelig skal man tilpasse sig, men når der kommer en forhindring, man ikke kan gøre noget ved, skal vi måske være bedre til at tage det med ro, siger Jette Holst.

Papirer overalt

Hun fortæller, at hun sammen med sine fire medstuderende og en repræsentant fra fagforeningen RAAWU besøgte forskellige offentlige og private arbejdspladser i Arusha. Og også deres kontorer bar præg af, at tiden ikke er den vigtigste prioritet:

– Alt blev printet ud. Der var mapper over det hele, og der lå bunker af papirer på gulvet og alle vegne. De fleste havde godt nok bærbare computere, men alligevel var der virkelig mange papirer, griner hun. 20 km for rent drikkevand

For Lasse Schmidt og Jette Holst er det ikke kun fagligheden på et afrikansk administrativt kontor, der har indprentet sig på deres nethinder. Også på det personlige plan har turen til Tanzania været en kæmpe oplevelse. De fik besøgt forskellige arbejdspladser, der blev tid til en weekend med safari og så besøgte de også en landsby, hvor de skulle hjælpe med deres vandforsyning.

– Det vakte meget opsigt hos mig, at masaierne skulle gå 20 km for at skaffe rent vand både i forhold til bade, fødsler og helt almindeligt drikkevand, fortæller Lasse Schmidt og fortsætter: Det var et møde med en anden kultur og der kan man virkelig mærke, at den begrænsning i form af manglende basisressourcer, er noget, der sætter samfundet tilbage, forklarer Lasse Schmidt.

Han understreger dog, at tanzanierne er glade trods, deres fra et vestligt synspunkt, skrabede levevilkår:

– Alle smiler, vinker og hilser på gaden. Det kunne vi måske også lære lidt af i Danmark.

I PRAKTIK

Ud over Jette Holst og Lasse Schmidt var også Martin Rindom Elbæk, Nikolaj Borup Winther og Christian Dyreborg Nielsen i Tanzania. De fem studerende læser på femte semester og er færdige som bachelorer i januar 2017.

Studieopholdet kom i stand på initiativ af HK Kommunal og i samarbejde med Ulandssekretariatet og VIA University College. Efter de er kommet hjem, er de startet i praktik. Jette Holst hos Fritids- og Ungdomsskoleområdet, FU Fællesadministration under Børn og Unge i Aarhus Kommune og Lasse Schmidt hos Venstres folketingsgruppe på Christiansborg.