Skriv under på at stoppe social dumping

03. marts 2016  |  HK Privat  |

Vær med til at stoppe social dumping til lands, til vands og i luften. Sådan lyder budskabet i kampagnen ”Fair Transport Ja”, som HK/Privat er med i. Du kan også støtte med din underskrift.

Fair transport

Du kender sikkert lidt til Ryanair og har hørt forskellige historier om deres måde at behandle medarbejderne. De står desværre ikke alene, for transportbranchen i Europa er plaget af social dumping, piratkørsel og unfair konkurrence. Det skal der laves om på, og derfor er HK/Privat sammen med mere end 230 fagforeninger i transportbranchen med i "Fair Transport Ja"-kampagnen.

- Transport og social dumping overskrider landegrænser, så derfor vil vi have EU til at sikre fælles regler med fair forhold og lige konkurrence i branchen, siger Vibeke Ansbjerg, faglig sekretær i HK/Privat.

Hvis det lykkes at samle en million europæiske underskrifter, så får initiativtagerne til kampagnen ret til en offentlig høring i Europaparlamentet, og EU-Kommissionen skal komme med et officielt svar på, hvad de vil gøre på baggrund af borgerinitiativet.

Står sammen om fair forhold
Kampagnen ligger i naturlig forlængelse af sidste års store luftslag med Ryanair, som blev udkæmpet skulder ved skulder med blandt andet Flyvebranchens Personale Union, 3F Transport og flere andre fra LO-familien.

For selvom det ikke nødvendigvis er HK-medlemmer, der bliver hårdest ramt i transportbranchen lige nu, går de unfair vilkår ud over alle lønmodtagere, mener Vibeke Ansbjerg.

- Det pres, der er på løn og arbejdsvilkår i transportbranchen, vil hurtigt kunne ramme vores medlemmer i luftfarts- og speditionsbranchen. Blandt andet derfor skal vi stå sammen med kollegerne, som vi gjorde det i Ryanairsagen. Det er den bedste måde at bekæmpe uhæderlige arbejdsgiveres pres på løn og arbejdsvilkår, siger hun.

Du kan hjælpe kollegerne i transportbranchen ved at skrive under her, og du kan klikke her og følge med, like og dele på Facebook.