Kommuner og regionernes vagthund bliver mere bidsk

07. marts 2016  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Efter kritik fra statsrevisorerne vil indenrigsministeren nu skrue op for tilsynet med kommuner og regioner.

Det er Statsforvaltningen, som fører tilsyn med, at kommuner og regioner forvalter i henhold til lov, regler og god praksis.

Men nu vil indenrigsminister Karen Ellemann have Statsforvaltningen til at være endnu mere bidsk og udføre dets tilsyn på en bedre måde.

Det sker efter en meget kritisk rapport fra statsrevisorerne – under Folketinget, som ikke mente, at tilsynet fungerede godt nok.

Blandt andet var systemet for stift og liggetiden for sager er nu oppe på ni måneder.

Kritikpunkterne lød blandt andet på:

• at sagsbehandlingstiderne kan være så lange, at en ulovlig praksis kan fortsætte i flere år, mens kommunen venter på en afgørelse
  • at tilsynssagerne ikke prioriteres, men primært behandles ud fra den rækkefølge, de modtages
  • at tilsynsopgaverne ikke er prioriteret efter, hvor der er størst risiko for lovbrud, og hvor det kan have væsentlige konsekvenser
  • at Statsforvaltningens data kun i få tilfælde understøtter en effektiv resurseanvendelse eller muliggør intern styring og planlægning af tilsynsopgaverne
  • at Statsforvaltningen kun medtager få udtalelser på sin hjemmeside, selv om en mere omfattende offentliggørelse kunne forebygge lignende tilsynssager.

Ministeren vil derfor ændre i kommunestyrelsesloven.

-  Statsforvaltningen får mulighed for at være proaktiv og opsøgende, og at den kan prioritere de sager, der har størst betydning på tværs af kommuner og regioner. Jeg mener, at det kræver nogle mere fleksible rammer for, hvornår Statsforvaltningen skal tage sager op til behandling, lyder det fra ministeren.

Jura

Problemer med login?