Ansattes faglighed er truet

09. marts 2016  |  Nordjylland  |

HK Kommunal Nordjylland opfordrer fra sin generalforsamling kommuner og region til at stå sammen mod besparelser

650 HK-medlemmer deltog i generalforsamlingen.

Ansatte i nordjyske kommuner og regionen kan ikke gøre deres arbejde så godt, som de gerne vil. Besparelser og færre ansatte truer simpelthen fagligheden, lød det, da HK Kommunal Nordjylland 8. marts holdt generalforsamling i Aalborg Kongres & Kultur Center.

- Kraftige nedskæringer betyder, at ansatte må gå på kompromis. Både når det handler om arbejdsopgaver, uddannelse og faglig udveksling mellem kolleger, sagde formanden Brian Andersen i sin beretning til de 650 deltagere i generalforsamlingen.

Han erindrede tidligere tider med bedre tid til arbejdsopgaverne.

- For bare femten år siden havde vi tid til at sætte os ordentlig ind i sagerne. Der var tid til at reflektere, ansatte satte en ære i høj faglig kvalitet og der var overskud til at deltage i kollegialt fællesskab på arbejdspladsen. Sådan er det desværre ikke længere, sagde Brian Andersen og beskrev situationen i kommuner og region:

- Politikerne tager ét budgetår ad gangen uden retning og vision. Det er omstrukturering på omstrukturering, kortsigtede løsninger, kontrol og en lovgivning, der fratager den enkelte medarbejder et fagligt skøn. Fagligheden og fællesskabet er truet.

Brian Andersen opfordrede nordjyske kommuner og regionen til at stå sammen og gøre oprør mod regeringens politik.

- Nordjyske kommuner og regionen må ligesom København tydeligt fortælle, at politikken med besparelser og omprioriteringsbidrag skal stoppe nu, sagde han og høstede applaus.

HK Kommunal Nordjylland har sendt et brev til de nordjyske borgmestre - blev det oplyst på generalforsamlingen - med en opfordring til ”at lægge maksimalt pres på regeringen” over nedskæringer og omprioriteringsbidrag og med tilsagn om fagforeningens støtte til et kommunalt oprør.

- Nordjyske kommuner og regionen må følge København og sige, at politikken med besparelser og omprioriteringsbidrag skal stoppe nu, sagde formand Brian Andersen.

Ønsker stress-politik
Besparelser og nedskæringer har også medført, at arbejdsmiljøet for kommunalt og regionalt ansatte er blevet ringere og at flere har problemer med stress.

Derfor vil HK Kommunal Nordjylland arbejde for, at de kommunale og regionale arbejdspladser får en stress-politik, blev det oplyst på generalforsamlingen.

- Gennem arbejdspladsernes samarbejdsudvalg vil vi arbejde for, at der alle steder bliver udarbejdet en stresspolitik med handleplaner for, hvad er skal ske, når en medarbejder mærker symptomer på stress, men også med handleplaner for stress-syge medarbejdere og tilbagevenden efter en sygeperiode med stress, sagde formand Brian Andersen.

- Stress skal stoppes så tidligt som muligt, slog han fast.

Ny formand
På generalforsamlingen fratrådte formanden gennem elleve år Brian Andersen. Som 63-årig falder han for HK’s interne aldersregler og kunne derfor ikke genvælges.

Som ny formand blev fællestillidsrepræsentant for HK’erne i Rebild Kommune Katharina Antonsen valgt uden modkandidat.

Ny i bestyrelsen er Jesper Øgaard Andersen, HK-fællestillidsrepræsentant i Frederikshavn Kommune.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK