Udflytning er en uskøn proces

09. marts 2016  |  Nordjylland  |  HK Stat  |

Regeringen flytter arbejdspladser med et penselstrøg og ansatte pålægges flyttepligt: Det er ikke kønt, lød det på generalforsamling hos HK Stat Nordjylland.

Processen med at flytte 3.900 statslige arbejdspladser fra hovedstaden til provinsen – heraf 513 til Nordjylland – er ikke køn.

Det mener HK Stat Nordjylland, som 8. marts holdt generalforsamling i Aalborg Kongres & Kultur Center.

- I og for sig er det en god nyhed for Nordjylland, at regionen skal modtage statslige arbejdspladser; og vi har arbejdet længe for at stoppe centraliseringen i København. Men måden det sker på er ikke køn, sagde formand Mette Lyndgaard Pedersen i sin beretning til de 150 deltagere i generalforsamlingen.

- Vi havde hellere set en lang proces, hvor man havde analyseret, hvad der gavner hele Danmark. I stedet har regeringen med et penselstrøg trukket styrelser nye steder hen. Regeringens udflytningsplan er ikke ordentligt gennemtænkt, sagde hun.

HK Stat Nordjylland var med til at rejse debatten om centraliseringen af statslige styrelser og stod bag nordjyske konferencer om emnet i 2012 og 2013. Konferencerne blev starten på den landsdækkende forening ”Staten i hele Danmark,” som bl.a. har nordjyske kommuner som medlemmer.

Kritik af flyttepligt
Et cirkulære fra Moderniseringsstyrelsen, der pålægger statsansatte flyttepligt, hvis deres arbejdsplads blev flyttet, fik skarp kritik af de statsansatte HK’ere.

Cirkulæret vil betyde, at ansatte, der ikke ønsker at flytte med arbejdspladsen, selv siger jobbet op og dermed er ringere stillet, end hvis de var blevet afskediget på grund af ændringer i ansættelsens vilkår.

- Flyttepligten kommer i forlængelse af udflytningsplanen og helt uden forhandling: Som ansat skal man høre under et ministerområde med tilhørende styrelser, uanset hvor arbejdspladsen flytter hen. Det undergraver den beskyttelse, som overenskomsten giver ansatte, sagde Mette Lyndgaard Pedersen.

Efter voldsom kritisk fra statsansattes organisationer har Moderniseringsstyrelsen trukket cirkulæret tilbage for at give det et juridisk eftersyn.

- Den faglige indsats og sammenholdet virkede. Men spørgsmålet er, hvornår Moderniseringsstyrelsen kommer tilbage med et nyt cirkulære, der undergraver vores overenskomst, sagde Mette Lyndgaard Pedersen.

Formanden genvalgt
Generalforsamlingen genvalgte formand Mette Lyndgaard Pedersen uden modkandidat. Genvalg var der også til Kim Foldager, Ann Reichstein, Helle Rabek Thomsen og Gitte Nyquist, mens der var nyvalg til Corina Gregersen, Dina Svenningsen og Lotte Blicher.