- HK'ere skal ud af flinkeskolen

10. marts 2016  |  Nordjylland  |  HK Privat  |

Ansatte skal insistere på at få overenskomst på jobbet, lød det på generalforsamling i HK Privat Nordjylland.

Formand Kirsten Estrup Madsen

Det skal være slut med, at HK’erne er klassens pæne drenge og piger.

På generalforsamlingen hos HK Privat Nordjylland 9. marts, slog formand Kirsten Estrup Madsen til lyd for, at endnu flere arbejdspladser skal have overenskomst:

- Ude i virksomhederne bliver vi som ansatte nødt til at kaste pænheden af os og over for arbejdsgiveren insistere på, at vi vil have overenskomst og dermed ordnede løn- og arbejdsforhold, sagde hun til de omkring 200 medlemmer, der havde fundet vej til generalforsamlingen i Aalborg Kongres & Kultur Center.

59 procent af fagforeningens medlemmer i dag arbejder i virksomheder med overenskomst, og det tal skal være meget højere, sagde Kirsten Estrup Madsen.

Hun oplyste, at fagforeningen vil øge sit fokus på de mange mindre virksomheder uden overenskomst.

- Kollegerne her har samme ret til ordnede forhold, indbetalinger på pensionsopsparingen, uddannelse, barsel og feriefridage som ansatte på store arbejdspladser, sagde Kirsten Estrup Madsen i sin beretning.

50 procent-regel er en hindring
HK Privat er imidlertid underlagt en klausul om, at mindst halvdelen af en virksomheds ansatte på HK-området skal være medlemmer af fagforeningen, før den kan kræve overenskomst.

- Vores indsats for at indgå flere overenskomster går derfor hånd i hånd med indsatsen for at organisere endnu flere i fagforeningen. Men vi vil også arbejde for, at 50 procent-reglen bliver helt afskaffet, når vi næste år skal forhandle nye overenskomster, bebudede Kirsten Estrup Madsen.

HK Privat er den største faglige sektor i HK Nordjylland med knap 7.000 medlemmer. Som i andre fagforeninger falder medlemstallet dog.

- Det er en ulykkelig udvikling, at kolleger fravælger fagligt sammenhold til fordel for såkaldt billige alternativer, der dybest set blot er forretninger uden mulighed for at hjælpe, når det handler om brud på overenskomsten eller forhandling af aftaler i virksomhederne, sagde Kirsten Estrup Madsen og tilføjede:

- Vi forsøger at gå op mod udviklingen ved at øge kontakten til kollegerne på arbejdspladserne. Det sker dels gennem vores korps af faglige medarbejdere og organisatorer, organisering af elever og ved personlig kontakt til medlemmer.

Formanden genvalgt
Formand Kirsten Estrup Madsen blev genvalgt uden modkandidat.

Mindre fredeligt var det imidlertid, da der skulle vælges medlemmer til bestyrelsen og generalforsamlingen måtte ud i et kampvalg.

Resultatet af afstemningen blev, at Lone Jacobsen og Ina Bergen, fællestillidsrepræsentant hos Telenor, blev nyvalgt, mens der var genvalg til Anders Skjødt Thomsen og Kim Skovgaard, begge fra KMD.

Formand for de nordjyske privatansatte tandklinikassistener, Pia Degn, skal fremover sammen med formanden repræsentere HK Privat Nordjylland i HK Privats landsdækkende sektorbestyrelse.