Kongressen handler også om dig

10. marts 2016  |  Sjælland  |

Det er din fremtid på arbejdsmarkedet, der er i centrum, når HK Kommunal holder kongres.

Billede fra HK's kongres i 2016

Hvad kommer det mig ved, at HK Kommunal holder kongres? Det er vel bare det sædvanlige ordkløveri og en masse god mad og drikke på medlemmernes regning. Det er en ikke usædvanlig reaktion, når kantinesnakken bevæger sig ind på emnet.

- Jo, vi får mad og også et glas vin til maden og en seng at sove i, men en kongres er meget mere end hyggesnak. Det er her, medlemmerne er i fokus. Det er her, det bliver besluttet, hvad vi som HK’ere skal stræbe efter på arbejdsmarkedet. Og det er beslutninger taget på baggrund af de medlemsmøder, der er holdt landet over inden kongressen, understreger bestyrelsesmedlem Tania Hindsgavl, netop hjemvendt fra HK Kommunals kongres i februar som en af 53 kongresdeltagere fra HK Kommunal Sjælland.

Fokus på det gode arbejdsliv

Som et eksempel nævner hun kongressens tema: Det gode arbejdsliv.
Et tema, der er taget op, netop fordi mange kommunalt og regionalt ansatte HK’ere dagligt udsættes for et stigende arbejdspres – skabt af teknologisering, strukturforandringer og stadige krav om besparelser, der ikke må få konsekvenser for serviceniveauet.

Udfordringen er, hvordan HK som fagforening kan være med til – trods nævnte udvikling – at genskabe de gode arbejdspladser og dermed et godt arbejdsliv for medlemmerne. En af mulighederne er et tættere samarbejde mellem tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter og tillige inddrage ledelsen. Derfor var 250 arbejdsmiljørepræsentanter inviteret til fællesmøde på kongressens anden dag. Her blev der givet eksempler på, hvordan man kan gribe opgaven an, og der blev gruppevis diskuteret muligheder og forslag, som skal udmønte sig i en ny arbejdsmiljøstrategi for HK Kommunal. Og herfra på et tidspunkt blive et arbejdsredskab for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne med henblik på at gøre arbejdsdagen bedre.

Først skal sektorbestyrelsen dog i arbejdstøjet. Bestyrelsens opgave er at få gjort de vedtagne strategier og målprogram anvendelige for tillidsrepræsentanter, klubber og det enkelte medlem, så det bliver ikke sidste gang, I kommer til at høre om kongressen 2016.

Et større netværk og fællesskabsfølelsen

Der sker en masse formelle ting på en kongres, som fx behandling af forslag til ændring af HK Kommunals vedtægter og vedtagelse af et nyt målprogram, der udstikker retningslinjerne for, hvad HK Kommunal vil arbejde hen imod de næste 4 år.

Det uformelle har imidlertid også stor værdi, fortæller Tania.

- Mødet med kollegaer, der bokser med samme problemer som en selv, er værdifuldt. Man får indblik i, hvordan man håndterer udfordringer andre steder i landet. Man skaber et stort uformelt netværk, man kan bruge i det daglige.

- Og så er der denne her fantastiske fornemmelse af at være med i et fællesskab i en overenskomstbærende fagforening, der arbejder mod samme mål. Det kan ikke beskrives. Det skal opleves.

- Og så var det i år spændende at være med til som den første fagforening nogensinde at afvikle en kongres digitalt. Alt materiale var lagt på iPads, som blev udleveret til deltagerne, så kongressen var papirløs. Vi kan beholde iPad’en, hvis vi de næste 3 år fortsat er fagligt aktive. Stopper vi inden, skal den leveres retur, fortæller hun og tilføjer:

- Og så var vi da også den første fagforening, der inviterede vores arbejdsmiljørepræsentanter til dans.

I alt 397 stemmeberettigede deltog i kongressen, der bliver afholdt hvert fjerde år.

Kommunal generalforsamling sjælland Arbejdsmiljø HK-medlemmer