Folketingets Ombudsmand følger digitalisering tæt

11. marts 2016  |  HK Stat  |  HK Kommunal

Digitalisering skal være gennemtænkt og tage udgangspunkt i borgernes grundlæggende rettigheder, understregede Jonas Bering Liisberg, direktør hos ombudsmanden, på HK's høring om digitalisering i det offentlige.

Nye it-systemer skal tænkes igennem, før de sættes i drift!

Det var ikke en joke, men ramme alvor, da direktør hos Folketingets Ombudsmand Jonas Bering Liisberg på en høring i Fællessalen på Christiansborg understregede, at offentlige myndigheder skal tænke sig om, før de digitaliserer.

HK Kommunal og HK Stat havde i fællesskab arrangeret konferencen om digitalisering, og på baggrund af en stor undersøgelse af danskernes holdning til digitalisering i det offentlige, har HK Stat og HK Kommunal sat 10 pejlemærker op: Sådan sætter vi borgeren i centrum for digitaliseringen

Pejlemærker er værdifuldt bidrag

Som en af talerne var direktøren hos ombudsmanden inviteret til at tale om retssikkerhed.

- Den offentlige forvaltning har gennem tiden haft en del blinde pletter, når det gælder digitalisering, sagde Jonas Bering Liisberg, der roste HK’s 10 pejlemærker som et værdifuldt bidrag til debatten.

Folketingets Ombudsmand har fulgt med i udviklingen, siden der blev sat strøm til de første papirer, og institutionen har i flere sager udtalt kritik af offentlig digitalisering, hvor borgere er kommet i klemme, eller systemer har fejlet. Blandt andet har det skandaleramte - og nu skrottede - EFI-system i Skat og mangler i digital post fået mindre end pæne ord med på vejen. I maj 2015 udtalte ombudsmand Jørgen Steen Sørensen:

- Erfaringsmæssigt fylder mange henvendelser fra borgere mere, end den digitale postløsning tillader. Jeg mener derfor ikke, at borgernes ret efter loven reelt opfyldes af den eksisterende løsning.

Direktør Jonas Bering Liisberg understreger, at ombudsmanden ser et stort potentiale i digitalisering, der både kan frigøre resurser og komme borgerne til gode. Blandt andet kan god digitalisering mindske sagsbehandlingstider og reducere menneskelige fejl.

Borgernes beskyttelse er ikke bare et teknisk valg

Men der er en række udfordringer blandt andet med databeskyttelse og datasikkerhed og i forhold til tilgængelighed og ligebehandling af eksempelvis it-svage borgere, påpeger direktøren.

- Vi hører ofte, at lovgivningen skal være mindre kompleks. Og det er naturligvis et politisk valg, om man vil ændre lovgivningen, men hvis man sænker beskyttelsesniveauet i forvaltningen, skal det ikke reduceres til et teknisk valg, lød hans opfordring til forsamlingen af organisationer, it-folk, offentlige ledere og politikere.

Den almindelige forvaltningsret sikrer borgeren ret til blandt andet en begrundelse, vejledning, aktindsigt og høring fra det offentlige. Og det styrker danskernes tillid til systemet. Derfor skal nye systemer ikke sættes i drift uden at borgeren er tænkt ind. Og loven indeholder ofte pligt til en konkret og individuel vurdering.

- Man siger, at lovgivningen skal være digitaliseringsparat. Men vi tillader os at sige, at digitaliseringen skal også være lovgivningsparat, lød det fra Jonas Bering Liisberg.

Ombudsmandens huskeliste

• Borgernes retssikkerhed skal være lige så god i en digitaliseret forvaltning, som når det offentlige bruger papir.
  • Obligatorisk anvendelse af it kræver en klar hjemmel i loven.
  • Det er myndighedernes ansvar at sikre sig mod it- og systemfejl.
  • Systemer skal forvaltningsretsligt gennemtænkes, inden de sættes i drift.
Læs også
Vi vil have mennesker i den anden ende, når vi taler med det offentlige
- Borgerne får ikke tillid til systemet, bare fordi det virker

Ombudsmanden, forvaltningsretten og EFI-sagen

Da ombudsmanden i 2005 via et fremsat lovforslag blev bekendt med, at restanceinddrivelsen skulle samles hos en central inddrivelsesmyndighed, og at der skulle etableres et nyt fælles itsystem (EFI), bad ombudsmanden Skatteministeriet om en udtalelse om, hvordan ministeriet ville sikre, at det planlagte nye it-system blev indrettet, så det opfyldte de forvaltningsretlige krav. Først næsten 9 år senere – og efter at det nye it-system delvist var blevet sat i drift – modtog ombudsmanden en beskrivelse af, hvorledes de forvaltningsretlige krav ville blive overholdt i it-systemet.
Ombudsmanden anså det for utilfredsstillende, at en dækkende beskrivelse af, hvorledes de forvaltningsretlige krav ville blive overholdt i det nye it-system, først blev tilvejebragt efter, at systemet delvist var sat i drift.

Kilde: www.ombudsmanden.dk/find/udtalelser/beretningssager/alle_bsager/2014-24/

Jonas Bering Liisberg

- Den offentlige forvaltning har gennem tiden haft en del blinde pletter, når det gælder digitalisering, sagde direktør hos Folketingets Ombudsmand Jonas Bering Liisberg. Ombudsmanden kan selv tage sager op eller reagere på henvendelser fra borgere.

Digitalisering

'digitaliseringens blinde plet'