Ligestilling står øverst på Hennys ønskeseddel

13. marts 2016  |  Sydjylland  |

Henny Fiskbæk blev genvalgt som formand for HK Privat Sydjylland på lørdagens generalforsamling. Inden da slog hun i sin beretning et slag for ligeløn og bedre barselsrettigheder til mænd.

Gæstetaler Simon Tøgern, formand for HK Privat Danmark, og Henny Fiskbæk tog begge forsigtigt hul på snakken om de overenskomster, der skal indgås i 2017. Arbejdet med at sætte ord på overenskomstkravene begynder officielt den 12. og 13. maj ved et TR-træf i HK Privat. Og i uge 23 og 24 vil Henny Fiskbæk og hendes bestyrelse aflægge besøg på så mange virksomheder som muligt for at spørge om, hvad der er vigtigt for medlemmerne i OK 17.

Henny Fiskbæk har kun to ønsker til de overenskomster, der skal indgås næste år.

Faktisk kan man koge dem ind til ét. For både bedre barselsforhold til fædre og mindre lønforskelle mellem mænd og kvinder handler jo om det samme, nemlig ligestilling for mænd og kvinder, som hun sagde i sin beretning på HK Privat Sydjyllands generalforsamling lørdag den 12. marts i Kolding.

- Det seneste nummer af HK Privat Bladet var rystende læsning, sagde Henny Fiskbæk med henvisning til en artikel, der fortalte, at lønforskellen mellem mænd og kvinder igen er blevet større.

- Tallene har for alvor slået en tyk streg under nødvendigheden af, at problemet skal italesættes hele tiden. Vi kan ikke tillade os at hvile på laurbærrene og tro, at nu har vi gennem 10 år set en udligning, så det fortsætter nok. Nej der skal hele tiden føres en aktiv fagpolitik. Kravene om ligeløn skal gentages igen og igen, sagde hun til de cirka 50 fremmødte på generalforsamlingen.

Henny Fiskbæk: VIL fagbevægelsen overhovedet ligestilling?

HK Sydjyllands formand Ole Kjær havde et let job som dirigent på en fredelig og udramatisk generalforsamling.

- Jeg bliver stærkt i tvivl, om vi i fagbevægelsen i grunden ønsker ligestilling i Danmark.

- Hvorfor er ligeløn og øremærket barsel for eksempel ikke et emne i trepartforhandlingerne? Er det, fordi der kun er tre kvinder i LO’s daglige ledelse, og at der er 15 mænd?

- Kære Simon, du sidder i LO´s hovedbestyrelse og i CO-Industris overenskomstudvalg. Er det i 2017, vi rykker i HK Privat og sætter øremærket barsel for mænd og ligeløn for kvinderne på dagsordenen?
- Jeg kunne jo se på dit facebookopslag forleden, at tankerne ikke ligger dig fjernt, sagde hun henvendt til Simon Tøgern, formand for HK Privat Danmark.

Simon Tøgern: Mere fokus på faglighed

Der var knus og blomster fra den genvalgte formand Henny Fiskbæk til afgående bestyrelsesmedlem Jeannette Reimer.

Netop Simon Tøgern havde som gæstetaler inden den egentlige generalforsamling talt om mere fokus på faglighed:
HK Privats medlemmer skal have flere tilbud, der retter sig mod deres faglighed, og HK Privat skal blive bedre til at tale fagligt indhold af videreuddannelserne.

Han skuede også frem mod OK 17 og understregede det vigtige i at få en høj stemmeprocent ud fra filosofien om, at "Stemmer er magt" for en fagforening i det store samlede spil om overenskomsterne.
Ligeledes fortalte han om det kommende arbejde med at definere kravene til overenskomstfornyelserne. Og han skulle altså kun vente få minutter med at høre Henny Fiskbæks bud!

Inden Simon Tøgern havde en anden gæstetaler, Thilde Waast fra Flybranchens Personale Union, set tilbage på sidste års konflikt med Ryanair. Sammen med sin "kampfælle" Henny Fiskbæk var hun en af frontfigurerne i striden med det irske luftfartsselskab med den markante allergi over for overenskomster.

- Det er ikke ligefrem en badeferie at lægge sig ud med Europas største luftfartsselskab, men vi gjorde det. Det kræver opbakning, og en af dem, der stod op for os, var Henny. Og vi fik skabt forståelse i størstedelen af den danske befolkning for vores kamp, sagde Thilde Waast.

Udskiftning i bestyrelsen: Gitte afløser Jeannette

Gitte Kaadekildelund Witt, nyt bestyrelsesmedlem i HK Privat Sydjylland.

Henny Fiskbæks formandsberetning var der ikke en eneste kommentar til. Og kort efter blev hun genvalgt som formand – uden modkandidat.

Fem bestyrelsesmedlemmer var på valg, og de fire blev genvalgt: Hans Jørgen Andersen, Ole Skovbo Sørensen, Lena Ladefoged og Michael Rosenberg.

Jeannette Reimer ønskede ikke genvalg, og hun afløses i bestyrelsen af Gitte Kaadekildelund Witt, lægesekretær fra Haderslev.

Klaus Broberg-Jepsen ønskede ikke genvalg som suppleant. I stedet blev Henrik Baagøe Fredeløkke fra Lego valgt som 1. suppleant. Kim Løschke er fremover 2. suppleant, mens Lene W. Knudsen er 3. suppleant.

Hanne Andersen blev genvalgt til sektorbestyrelsen i HK Privat Danmark for kongresperioden 2015-2019.

Lena Ladefoged og Hans Peder Kromann Larsen er henholdsvis 1. og 2. suppleant.

Se flere billeder fra generalforsamlingen her.

Se den skriftlige beretning fra HK Privat Sydjyllands bestyrelse her.

Arbejdsmarked Generalforsamling Medlemsdemokrati

Vil du vide mere om HK Privat Sydjylland?

Klik og læs

Har du fortalt os, hvor du arbejder?

Virksomhedsskift

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK