HK.dk logo

10 gode grunde: Derfor skal faglig ledelse tilbage i front

14. marts 2016  |  Chefgruppen  | 

Der er brug for en relancering af faglig ledelse for at kunne håndtere det enorme forandringspres, som huserer i den offentlige sektor i disse år, var budskabet fra lektor Søren Voxted fra SDU.

Det eneste konstante i disse år er forandringer. En uendelig strøm af nye endemål, som ingen tager sig tid til at undersøge, om man opnår. For imens er nye forandringer rullet hen over de tidligere forandringer.

- Det er et vilkår – forandringerne er kommet for at blive. Så: hvilken lederrolle er er brug for – for at kunne håndtere disse forandringer? Det satte vi os for at undersøge i et projekt under Væksthus for Ledelse. Vi fulgte syv ledere i et år, og på den baggrund er min pointe her i dag: Lad os relancere faglig ledelse. For ledelse skal rette sig mod den faglighed, der praktiseres i organisationen.


Forandringer bliver til faglighed

Sådan indledte Søren Voxted, lektor på Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi ved Syddansk Universitet sit oplæg om faglige ledelse som forandringsledelse på HK Kommunals Chefkonference.

- Det fantastiske er nemlig, at forandringer ikke ændrer grundlæggende ved fagligheden - uanset hvor højstemt forandringen præstenteres. Og det gør de ofte: ”Nu er Danmarkskortet for altid ændret”. Men så sker der en fantastisk forvandling, når forandringen siver ned igennem de mange lag i organisationen og ender hos frontlinjelederen. Her bliver forandringen nemlig til faglighed: Pasning af børn, indsamling af skrald, pleje af ældre osv., sagde Søren Voxted og nævnte Beskæftigelsesreformen fra 2013 som eksempel:

- Da Mette Frederiksen præsenterede den på et pressemøde, hed det: ”Nu er det slut med meningsløs aktivering. Nu skal folk i arbejde og borgeren i centrum”. Ja, men hvem f….. havde ikke gjort det før? Det ændrer ikke på den faglighed, man praktiserer i jobcentrene. Så derfor siger jeg, at faglig ledelse er forandringsledelse, fordi fagligheden er kernen i forandringerne.

Til at underbygge sin pointe om, at faglig ledelse er forandringsledelse, havde Søren Voxted ti punkter med.

  • 1
    Faglig frontlinjeledelse

    Paradokset er her, pointerede Søren Voxted, at når forandringer overhovedet bliver implementeret, skyldes det netop, der udøves en faglighed. Men samtidig siger man, at faglig ledelse er udgrænset fra lederrollen, så hvordan hænger det sammen?

  • 2
    Faglige frontlinjeledere er professionelle ledere

    - Men samtidig har to ud af tre, som kalder sig ledere i den offentlige sektor, ikke personaleansvar. De er fagpersoner, der arbejder som koordinatorer, teamledere osv. Der er behov for, at de bliver gjort til personale ledere med formelt ansvar, for det er det, de udøver i hverdagen.

  • 3
    Den faglige leder oversætter og omsætter strategi til faglige løsninger

    - De tre ord ”Lean”, ”Djøf” og New Public Management” er nok de tre værste bandeord i den offentlige sektor, men egentlig er fx Lean jo ganske fornuftigt: at sørge for ensartethed, dokumentation og for, at tingene fungerer. Lederens opgave er her at sige, at værdierne ikke handler om Lean for effektiviseringens skyld, men om at omsætte mål til ordentlig faglighed.

  • 4
    Omdrejningspunktet for faglig ledelse er kerneopgaven i egen organisation

    - I dag taler alle om kerneopgaven, men hvad er forskellen fra dengang, I arbejdede med visioner? Kerneopgaven skal rumme hele organisationen og signalere en samlet kultur. Det handler også om tværfaglighed – men uden at lægge trykket på første stavelse. I stedet skal vi tale om en fælles faglighed, som består af mange forskellige fagligheder. Det betyder også, at kerneopgaven for kontorpersonale er administrativt arbejde.

  • 5
    Faglig ledelse er både driftsledelse og forandringsledelse

    - Vi skal have en faglighed, der understøtter kerneopgaven. En faglighed, som sætter de faglige standarder, der gør os i stand til at indfri målsætningerne. I kan som ledere præge forandringerne både gennem faglighed og faglig ledelse.

  • 6
    Frontlinjeledere udøver strategisk personaleledelse

    - Når afdelingssygeplejersken selv lægger vagtplanerne og ikke overlader opgaven til medarbejderne, handler det om overblik og om at kende sit personale. Hun ved, hvem hun kan sætte sammen, så teamet ikke bryder sammen, når der fx er overbelægning og pres på afdelingen. Hermed opløfter hun en driftsopgave til personaleledelse.

  • 7
    Faglig ledelse stiller anderledes behov for dokumentation og kvalitetsstyring

    - Alle politikere vil af med det – men hvem har indført det og hvorfor? Det er jo rimeligt nok, at man som borger har indsigt i, hvilke punkter der er i min sag. Eller at man kan se, at borgeren har fået den rigtige medicin. Og det er jo jer, som har fortalt politikerne, at de ønsker sig dokumentation – det har de ikke selv fantasi til at finde på. Men: vi skal have den rigtige dokumentation. Tænk hvis I med jeres faglighed formulerede, hvad topledelsen har brug for at vide?

  • 8
    Faglig ledelse er ledelse tæt på de ansatte

    - Medarbejderne har brug for at have lederen tæt på. Jeg hørte en på et plejehjem en sige: ”Lederen er en, vi ser, når vi skal have en tjenestelig samtale.” Det øgede kontrolspan og centraliseringen med store enheder er vokset os over hovedet.

  • 9
    Den faglige leder delegerer opgaver og ansvar til sine ansatte

    - Jeg argumenterer for en leder med autoritet, som er tæt på og i dialog med medarbejderne til hverdag – til at motivere og give feedback. Det er noget vrøvl at sige, at fordi vi har selvledelse, må lederen ikke være tæt på.

  • 10
    Den faglige leder indgår i ledelseshierarkiet med sin særlige rolle

    - Lederen skal være en, man lytter til, og som har indsigt i den faglige kerneopgave. Derfor skal frontlinjelederen være fagligt forankret. Jeg hørte en historie fra Skejby Sygehus, hvor der var modstand blandt sygeplejerskerne mod nye planer fra topledelsen. TR og AMR var enige om, at det ville sænke kvaliteten af den sygefaglige pleje. Det lyttede ingen på. Først da en ekstern konsulent, som selv var uddannet sygeplejerske, gentog budskabet, hørte topledelsen efter.

Læs også Søren Voxteds artikel om fagprofessionel ledelse ”Varme hænder skal også varmes” i Offentlig Ledelse 3/2015.

Mere fra chefgruppen


Se HK Kommunals krav til din overenskomst

26. oktober 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Mere end 20.000 input fra mere end 7.000 postkort er baggrunden for HK Kommunals krav til de kommende overenskomstforhandlinger.


Arrangementer for chefer og ledere

25. september 2017  | Chefgruppen

Tjek de aktuelle tilbud og kommende begivenheder, der er særligt interessante for dig - og måske også for dine medarbejdere.


Det er jeg optaget af lige nu: Nyt projekt har udnævnt os til europæisk best practice

25. september 2017  | Chefgruppen

Helle Keblovszki, afdelingsleder i Dagpenge & Kontanthjælp, Jobcenter Aarhus, Beskæftigelsesforvaltningen i Aarhus Kommune.


Tillidsvækkende adfærd skal indøves til en god vane

25. september 2017  | Chefgruppen

Vi børster tænder hver dag uden at tænke over det. Det er en god vane, vi har indøvet. Sådan er det også med tillid. Så skal medarbejderne tro på, at toppen kan levere de resultater, de hævder at kunne, skal ledelsen og ikke mindst topledelsen øve sig i tillidsvækkende adfærd hver eneste dag, siger canadisk ledelsesekspert.


Sådan baner du vejen for en bedre chefløn

25. september 2017  | Chefgruppen

Fra 1. oktober 2017 får du mere i lønningsposen, når OK15-aftalens sidste regulering udløses. Men mener du, at du har gjort dig fortjent til lidt mere end det, er tiden måske moden til en egentlig lønforhandling. Hør HK Kommunals forhandlingskonsulent Lina Gisselbæks tips til den gode lønforhandling.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk