”…eneste sted, jeg følte, der var fuld opbakning”

14. marts 2016  |  Midt

Et medlem af HK følte sig lidt alene i kampen mod en leder, der skabte en dårlig stemning på en hel arbejdsplads. Hos Lone og HK Midt var der opbakning – og motivation til at kæmpe videre.

- Lone fra HK Kommunal Midt var en super støtte, som jeg kunne skrive til og spørge om en masse ting. Hun spurgte løbende til, hvordan det gik, og Lone og HK var det eneste sted, hvor jeg følte, at jeg fik fuld opbakning. Det gav mig motivation til at fortsætte kampen, fortæller vores medlem, der gerne vil være anonym.

Flere brokkede sig – bare ikke til øverste chef

Lederen, det hele handlede om, spillede folk på arbejdspladsen ud mod hinanden. Valgte folk fra, hvis de mente noget andet end lederen selv. Og skabte generelt en arbejdsplads med et rigtigt dårligt arbejdsklima:

- Flere og flere brokkede sig over lederen, men de gik ikke til vores øverste chef med det. Derfor foreslog jeg et uformelt møde, hvor kollegaerne kunne stille op med deres eksempler fra hverdagen. Det førte heldigvis til, at der blev holdt individuelle møder mellem kolleger og den øverste chef. Effekten af møderne udeblev dog. Der blev også holdt møder for medarbejderne med HK Kommunal, hvor mange problemstillinger blev vendt. HK Kommunal tog derfor kontakt til 3f og FOA, da det ikke kunne være en problemstilling alene hos HK. Der vendte det hele, og kollegerne har det meget bedre i dag, konstaterer medlemmet, der længe følte sig alene, men glæder sig over resultatet af en lang og hård kamp.

4 gode råd: Problemer med chefen og klimaet på arbejdspladsen?

1) tal med de kolleger, du er fortrolig med, hvis du har problemer; spørg dem, om de oplever nogle af de samme problemer med chefen/lederen

2) tag fat i din arbejdsmiljørepræsentant (AMR) eller tillidsrepræsentant (TR), hvis du/I har brug for hjælp til at løse problemerne

3) tag i fællesskab dialogen med ledelsen; få kollegerne til at stå frem med deres historier og oplevelser, så ledelsen får det reelle billede af problemets omfang

4) brug mulighederne hos HK Midt, hvis opgaven bliver for svær at løse lokalt

Når chefer holder hånden over chefer

Silhouet

Redaktionen kender den rigtige identitet på medlemmet, der gerne vil dele sine erfaringer med medlemmerne af HK Midt, men ikke ønsker at stå frem med navn.

Lone Muggerud Rasmussen, der tog imod henvendelsen fra medlemmet, hører også fra andre medlemmer og tillidsvalgte, at det er svært at stille skarpt på en leder, der skaber et dårligt arbejdsklima:
   - Der er ingen tvivl om, at chefer i mange tilfælde holder hånden over chefer. Sådan var det i første omgang også på den konkrete arbejdsplads, hvor situationen var blevet så uholdbar, at de tillidsvalgte henvendte sig til mig. Kolleger følte sig forfulgt af den pågældende chef, de oplevede forskelsbehandling osv.
   - HK Kommunal Midt henvendte sig derfor til ledelsen og bad om et møde, hvor vi blev spurgt, om det mon ikke var medlemmerne af HK Kommunal, der var lidt sarte! Derfor kontaktede vi nogle af de andre personalegrupper i organisationen, der selvfølgelig havde de samme problemer. De var så store, at vores arbejdsmiljøkonsulent fra Forbundet i København kaldte miljøet ”betændt”, da hun havde deltaget i et møde med vores medlemmer og hørt deres historier fra arbejdspladsen.

Stærkt fagligt fællesskab gav ballast

På dette tidspunkt i forløbet havde Lone for længst taget sektorformand Pia Tørving med i processen – og til møderne. Samtidig var de andre faggruppers LO-forbund, nemlig 3F og FOA, også med på banen:
   Det stærke faglige fællesskab gav ballast, når vi holdt møder med ledelsen, der til sidst måtte erkende, at der var store problemer. Vi havde blandt andet udarbejdet en lang liste med nogle af de arbejdsmiljøproblemer, medlemmerne havde givet udtryk for til os og de to andre forbund.
   - Pia var blevet udpeget som gruppens kontaktperson i forhold til ledelsen, som skulle vende tilbage til hende, når de havde besluttet sig for noget. Det blev da også til en melding om, at den pågældende chef for området var blevet fritstillet, fortæller Lone og konkluderer:
   - Forløbet viser, hvor svært et kan være at komme af med en chef, selvom der helt tydeligt er meget store arbejdsmiljøproblemer. Det er et langt og sejt træk, men det kan lade sig gøre. Især hvis medarbejderne stiller op, står sammen, bruger deres tillidsvalgte og får os på banen, når det bliver for tungt og svært til, at de kan løse det selv.

Arbejdsmiljø

Gode kolleger gør