Meget mere end sivsko og bastskørter

14. marts 2016  |  Chefgruppen  |

Hvor mange nye neurale netværk, Helen Eriksen nåede at danne hos tilhørerne i den time, hun talte om bæredygtig ledelse og adfærd, vides ikke. Men der er næppe tvivl om, at hun fik alle i salen til at bruge hele hjernen for at følge med i en hæsblæsende peptalk om, hvordan alting muligvis hænger sammen. Og hvis det gør, hvorfor så ikke lade det, som hendes overskrift lød.

- Hjerneforskerne har dokumenteret, at vi danner nye neurale netværk i hjernen, når vi møder noget nyt. Vi hører ofte, at vi står over for et paradigmeskifte, men min påstand er, at der er nogle ubevidste, grundlæggende antagelser, som styrer os, og som kan stå i vejen for det paradigmeskifte. Antagelser, som er styret af, hvordan vi bruger vores hjerne, sagde Helen Eriksen indledningsvis og trak flere grundlæggende scenarier op, som tilsammen peger i en retning: At vi skal tage den viden, vi har om menneskets krop og hjerne alvorligt, hvis vi vil lede bæredygtigt.

Vi vil have mening, ikke registrering

Scenarie et: Ifølge de informationsteknologiske forskere fordobles den informationsteknologiske kapacitet hvert halvandet år. Det betyder, at vi rent matematisk inden længe står med en uendelig informationsmængde. Men det er stik modsat af hvad, der efterspørges i organisationerne.

- Det, som efterspørges her, er nemlig mere mening. Og det hænger ikke sammen med al den tid, vi bruger på administration og registrering. Det udfordrer meningen, fordi vi ikke udnytter den faglige kapacitet, vi har, sagde Helen Eriksen.

Scenarie 2 er den viden, vi har om kroppen, som vi heller ikke udnytter:

- Andre forskere har fundet ud, at man ikke skal kimse af vores hjerne nummer to – den nede i maven. 86 procent af belønningsstoffet serotonin produceres i vores fordøjelsessystem. Og derfor skal vi lytte til vores gut feeling - intuitionen. Når vi står i en krise, skal vi tænke: Er der en mulighed for at gøre noget andet her? Og så bruge vores første impuls. Intuitionen er evnen til at tage hensigtsmæssige beslutninger på et ufuldstændigt informationsgrundlag.

Udvider vores neurale motorvej

Scenarie 3 er de mange intelligenser, vi som art besidder.

- Vi har de rationelle intelligenser, som danner serielle nervebaner i hjernen, og så har vi nogle andre intelligenser, som danner nervebaner, der går på kryds og tværs af de to hjernehalvdele. Det sker fx, når vi gør det, vi plejer, med et lille tvist. Eller når vi gør noget, vi ikke har prøvet før. Så udvider vi vores neurale motorvej. Det giver større overskud og gør os mere robuste, fordi vi producerer belønningsstoffer – serotonin, oxytocin og dopamin. Men vi bliver også mere innovative og helhjernede.

Og det, er Helen Eriksens pointe, er der i høj grad brug for i den sammenhængende organisation, fordi det styrker trivslen og bundlinjen.

- Nogle kalder det sivsko og bastskørter, når jeg laver forløb med dans, teater, springgymnastik, klatrevægge osv., som jeg har gjort det med fx Danfoss, for at få deres ingeniører til at tænke mere innovativt. Men det virker. Er der bundlinje i det? Ja. Er det sivsko og bastskørter? Nej. Fordi vi skaber mere helhjernede medarbejdere på den måde.

Tænk hvis, vi alle er forbundet

Helen Eriksens sidste og vildeste scenarie er visionen om, at alle mennesker er bundet sammen på celleplan i et ocean af bevidsthed. En tanke, kvantefysikerne anerkender uden at løfte et øjenbryn.

- Vores spejlneuroner i hjernen lagrer, hvad vi tænker, føler og handler i både vores egen og hinandens hjerner og psyker. Takket være dem smitter adfærd. Derfor gør vores medarbejdere også det, vi gør – og ikke det, vi siger.

Så – fortsatte Helen Eriksen, tænk nu hvis, man turde gå ud i de helt store cirkler og tænke, at hver eneste lille celle i vores krop har en holografisk bevidsthed – et billede af og bevidsthed om alle de andre celler:

- Hvad ville det betyde? Jamen, at medarbejderne har brug for at vide, hvad der rør sig i organisationen – og at de har brug for feedback! Vores krop kører i konstante feedback-loops 24 timer i døgnet. Den holder aldrig fri eller tager på ferie.

Tænk, hvis det også er sådan cellerne imellem. Tænk, hvis vi alle deler et trådløst sprog.

Kroppen er et forbillede

- Min pointe er, at kroppen er et ledelsesmæssigt forbillede i praksis – på den måde, at medarbejderne gerne vil vide, hvor de har os, hinanden og hvad formålet med arbejdet er. Ligesom kroppen gerne vil vide, fx hvor den har milten, hvis den skal fungere ordentligt.

Og hvorfor lever vi så ikke efter det, spurgte Helen Eriksen retorisk – når nu kroppen, herunder hjernen, sammen med naturen er de to systemer, som har overlevet længst?

- Fordi vores ubevidste grundlæggende antagelser spiller os et puds. Vi gør bare mere af det, vi plejer at gøre – vi har automatiseret adfærd. Af overlevelsesgrunde er det så vigtigt for os at være en del af stammen. Vi vil hellere dø end risikere at blive udstødt af den. Derfor vil vi også næsten hellere dø end sige: ”Jeg kan ikke gabe over det her.”

Helen Eriksen har samlet sin viden og tanker om bæredygtig ledelse i sin genudgivelse af bogen ”Frugttræ-strategien” fra 2002, som udkommer om kort tid. Læs mere på www.heleneriksen.dk