HK.dk logo

Stine Bosse: Det kræver mod at være leder

14. marts 2016  |  Chefgruppen  | 

Dialog og information er to nøgleord i ledelse for Stine Bosse, som fik sat ord på modet til at være leder og på, at medarbejdere kan inddeles i tre grupper: Rød, gul og grøn. De gule er dem, lederne skal bruge al deres opmærksomhed på.

Siden Stine Bosse, tidligere administrerende direktør i forsikringskoncernen Tryg, blev leder som 28-årig, er fokus på ledelsesfeltet blevet både markant større og mere relevant. Og hvorfor det? 

- Fordi alting går så vanvittigt stærkt i dag. Det er et vilkår og en forudsætning, vi er nødt til at tage for givet, og derfor er det at lede blevet så meget vigtigere. Vi har brug for perspektiv. Vi skal vide, hvordan vi gør tingene, og hvor vi går hen. Og en af nøglerne i denne ledelse er dialog: Hvis der er dialog, bliver jeg som leder klogere og ved, hvor skoen trykker. 


Brug hele hjernen i ledelse

Man skal kunne lide lugten af mennesker, varmen fra dem, fornemmelsen af dem, mener Stine Bosse, der talte på Chefgruppens konference. Foto: Pressefoto.

Stine Bosse, der selv valgte at træde ned fra topledelse som 49-årig for blandt andet at få mere tid til familien, var inviteret til Chefkonferencen for at tale om ’modet til at turde’. Og med modet til at turde tage beslutninger som leder hører ud over dialogen også tilstrækkeligt med information. 

- Teknologien har fuldstændig forandret vores verden med med sine tilsyneladende utømmelige muligheder og ustyrlige hastighed, og derfor bliver behovet for information tilsvarende større. Så hvis I ikke har tilstrækkelig information som grundlag for jeres beslutninger som ledere, er I ilde stedt – det skal I efterspørge, sagde hun og fortsatte:

- Men samtidig skal I lære at stole på det, I mærker, når I skal træffe beslutningerne. Det er det gode ved at blive ældre – man bliver bedre til at mærke. Og husk, at intuition er ikke noget, Gud særligt giver til kvinder. Bliver I mødt med: ”Man skal ikke bruge følelserne i ledelse”, så gør opmærksom på, at følelserne faktisk sidder i hjernen – og at I derfor bruger hele hjernen i jeres ledelse.

Læs ikke af i egen have

Ifølge Stine Bosse er der fire punkter, som nødvendigvis må balancere for at lykkes med ledelse: Økonomien, kunderne – dvs. borgerne – medarbejderne og så det, der rækker ud over virksomhedens egen næsetip, fx at tage et socialt ansvar. Men forudsætningen for overhovedet at kunne være leder er to helt andre egenskaber: At man kan lide mennesker. Og at man kan lide at vaske op i hånden.

- Man skal kunne lide lugten af mennesker, varmen fra dem, fornemmelsen af dem. Grundlæggende skal man have lyst til at være sammen med sine medarbejdere og samarbejdspartnere fra morgen til aften, sagde hun.

- Det med at vaske op i hånden, som vi gør, når vi er i sommerhus, handler om, at når vi er færdige og har tørret det sidste glas af, hvad sker der så? Så står der en opvask fuldstændig magen til! Det bliver ved og ved.

Så, pointerede Stine Bosse: Når Pia er tilbage fra barsel, og Poul omsider er kommet sig over tabet af sin far, kommer Ruth guddødemig og meddeler, at hun skal skilles.

- Og som leder tænker du: ”Hvad f…. bilder hun sig ind?” Men præcis den irritation skal du kunne absorbere og sige: ”For pokker, hvor er det svært for dig, Ruth, men vi skal nok stå dig bi”. Og så må du sparke til skraldespanden bagefter eller gå en lang tur i skoven. Du må aldrig læsse af i din egen have. Så mister du status.

Plej de gule medarbejdere

En anden nøgle er at huske, at den eneste vej at nå sine kunder på som leder er gennem medarbejderne. Det overser rigtig mange i kampens hede, mener Stine Bosse og gav sit bud på, hvordan man bedst håndterer sine ansatte. De kan nemlig – meget groft– inddeles i tre grupper:

- De grønne. De er glade, positive, har set lyset og tager selv initiativ. De er fantastiske – de er bare ikke så vilde med ledere. Så dem skal man lade være, så længe man sørger for, at de har det godt. Som leder lever du af deres sprudlen, sagde Stine Bosse og indskød her en kommentar til den foregående oplægsholder, Søren Voxted og hans budskab om betydningen af fagprofessionel ledelse.

- Jeg er enig i, at at faglighed er vigtig, men endnu vigtigere er respekten for den. De dygtigste ledere er dem, som respekterer, at medarbejderne er de dygtigste. Som leder skal man facilitere deres kompetencer, så de kan folde sig ud og blive endnu dygtigere.

Næste grupper er de røde:

- Negaholikerne. De er så sure. Sure, når de går på arbejde, sure når de går hjem. De næres af det. Der er to typer: De ikke-smitsomme, de er ufarlige. Lev med dem. Men de smitsomme negaholikere – dem, som rekrutterer andre med deres surhed – dem er I nødt til at komme af med. Det kan være bøvlet, men det skal I.

Og så er der de gule – dem, som lederen skal bruge al sin opmærksomhed på.

- De vil bare gerne passe deres arbejde og ikke andet. Det skal man respektere. Men de skal nurses, trænes og uddannes, så de kan følge med udviklingen og blive ved at passe deres arbejde.

Stik snuden op

I den afsluttende debat med salen opfordrende Stine Bosse lederne til at være åbne, imødekommende og have modet til at sige fra.

- Når medarbejderne viser modstand mod forandringer, fx at skulle flytte ud af rådhuset, som de har siddet i i 20 år, så vær anerkendende og omsorgsfuld, men hold fast i, at det ikke er til at ændre: ”Jeg forstår godt, hvis du er bange. Men vi skal igennem tunnelen, og vi kan holde hinanden i hånden undervejs. Det at give indflydelse på forandringerne virker også angstdæmpende, så gør det, men vær sikker på, at du mener det, sagde hun og understregede også lederens ansvar for at sige fra opadtil, hvis en plan ikke er realistisk at gennemføre.

- Det mod mangler ofte, men som leder skal man være tro mod den opgave, man har fået og derfor turde sige til sin chef: ”Jeg forstår godt, hvad du vil. Jeg vil dig, dine mål og din succes, men du skal vide følgende: Det her kan ikke lade sig gøre at gøre ordentligt. Jeg foreslår i stedet, at vi gør sådan her.” Man skal ikke tro, at bare fordi man stikker snuden op, så er man ude.

Mere fra chefgruppen


Tusindvis af ideer forud for OK18

19. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Over 20.000 forslag og ideer til, hvordan vi gør HK-arbejdspladserne i kommuner og regioner endnu bedre. Det er resultatet af HK Kommunals kampagneuger tidligere i september, der markerer startskuddet på OK18.


Din lønforsikring bliver markant forbedret

18. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Fra 1. oktober 2017 bliver HK Kommunals kollektive lønforsikring markant forbedret. For en ledig med en tidligere månedsløn på 25.000 bliver forsikringsydelsen næsten tredoblet. Forbedringen målt i procenter er størst for dem med de laveste indtægter. Ingen ekstraudgift for medlemmerne.


Bodil Otto: Sådan gør vi offentlig ledelse attraktiv

28. august 2017  | HK Kommunal  | Chefgruppen

Mindre fokus på fejl og målstyring skal sammen med et større fokus på ledelsesrummet gøre det attraktivt at blive offentlig leder.


Karina har taget det første skridt mod ledelse

29. maj 2017  | Chefgruppen

Karina Kryger Foged fra Randers Kommune kan ikke se sig selv være faglig konsulent i 20 år. Hun betragter ledervejen som et naturlig led i sin faglige udvikling, og en uddannelse for ledertalenter hjælper hende på vej mod målet.


Linedans for ledere - tre samtaler om at holde balancen som velfærdsleder

29. maj 2017  | Chefgruppen

Offentlig Ledelse inviterer til debat på Folkemødet. Lørdag den 17. juni kl. 10.30-11.30 i HK’s telt kan du høre formand for Chefgruppen, Karin Termannsen, i samtale med erhvervscoach og –psykolog Stig Kjerulf om at holde balancen som velfærdsleder.


Ny udgivelse til dig: Et stærkt arbejdsmiljø – sådan!

29. maj 2017  | Chefgruppen

Få gode råd og læs om andres erfaringer med at skabe et stærkt arbejdsmiljø i denne nye udgivelse fra Chefgruppen.


Løn er følsomt og skal håndteres med erfaring

29. maj 2017  | Chefgruppen

Det giver god mening, at man som leder skaber gennemsigtighed i processen om de lokale lønforhandlinger – og afstemmer forventninger med hver enkelt medarbejder på forhånd. Det er sekretariatschef Jette Delfs Clausens erfaring efter 29 år som leder.


 Se alle nyheder

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk