Vi bestemmer selv overskuddet

14. marts 2016  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

I kooperativer er medarbejderne også medejere af deres egen arbejdsplads. Lønmodtagerne har overtaget produktionsmidlerne. Maj-Britt Milsted, daglig leder af kooperativet Monsun mener, at det også er en oplagt løsning for mange.

Monsun

Ingen kan tage penge med ud af Monsun, hvis de forlader virksomheden, men man skal til gengæld heller ikke have penge med for at blive medejer. FOTO: Mark Knudsen

I en baggård lige ved Dronning Louises Bro har kooperativet og mediebureauet Monsun til huse. Normalt vil der bag skærmene sidde både grafikere, fotografer, journalister og alle de andre, som der er brug for i et velfungerende mediebureau. Det med forskellige fagligheder er en af pointerne, som daglig leder Maj-Britt Milsted fortæller om i det store kombinerede køkken, kantine og konferencelokale.  Men lige denne dag er der kun hende på ”kontoret” og så fotografen Mark Knudsen. Det er i øvrigt ham, der fotograferer til det blad, du læser i lige nu. Alle de andre er ude af huset på opgaver. De er alle både medarbejdere og medejere af mediebureauet, og det er ifølge Milsted et eksempel til efterfølgelse.

– Det er vildt, at der ikke er langt flere, der kaster sig ud i denne her model. Det er oplagt at have et lønmodtagerforhold samtidig med, at man er medarbejder. Det koster ikke noget, siger hun.

Maj-Britt Milsted var en af de fem, der startede kooperativet for 16 år siden. Dengang skillingede stifterne sammen om startkapital, men de er siden blevet købt ud af kooperativet. Så alle medejere er i dag ligestillede. De får alle den samme løn – også rengøringshjælpen. Og alle er også med til at bestemme over overskuddet. Men det var ikke et økonomisk overskud, der var motivationen dengang til at starte kooperativet. Det var drømmen om at skabe og indrette sin egen arbejdsplads.

– Den grafiske branche udviklede sig på en måde, hvor jeg ikke var særlig glad for at gå på arbejde. Der var mindre og mindre fællesskab. Jeg var ikke så begejstret og forsøgte mig med andre job. Og så endte det med, at vi – en journalist, en grafiker, en fotograf, en bogholder og jeg, gik sammen. Vi ville selv bestemme, hvad vi lavede, hvilke kunder vi tog ind, og hvad overskuddet skulle gå til, fortæller Maj-Britt Milsted.

Uformelle ledere kan ikke væltes

Kooperativet slog sig ned på Nørrebro – faktisk på den anden side af gaden end i dag. Det havde overtaget en lokalavis i bydelen og drev den i syv år. På det tidspunkt arbejdede der op til 25 mennesker i lokalerne.

– Det har været en lang rejse at finde ud af, hvordan det bedst kører. I begyndelsen var det en meget flad struktur, men vi fandt ud af, at vi havde brug for en daglig leder – og det blev så mig. På den måde undgår man, at der automatisk opstår en magtstrukturer i mangel af en formel struktur. En uformel leder, der bare har taget magten, kan ikke væltes. Det kan jeg i princippet hele tiden, men bliver valgt for et halvt år ad gangen. Det er en stor fornøjelse at vide, at jeg sidder her, fordi folk synes, at det er godt, siger Maj-Britt Milsted.

Med tiden fandt kooperativet også ud af, at den optimale størrelse for Monsun er at være mellem 8 og 15 mennesker. Men mange flere har sin gang i de kreative lokaler.

– Vi tager et stort socialt ansvar og bruger vores overskud til ting, vi gerne vil støtte ideologisk. Vi vælger også at bruge vores overskud på at kunne ansætte nogle flere i en periode i stedet for at give os selv lønforhøjelse. Det kan være arbejdsløse, som vi kan ansætte i en kortere periode for at hjælpe dem på vej. Det kan også være freelancere, som vi ikke kan aflønne for fuld tid, men som så får mulighed for at sidde her og lave andre opgaver også. Så der er mange, der kommer her – men kun hvis man en tilknytning til os i forvejen, siger Maj-Britt Milsted.

Vi kan overtage produktionsmidlerne

Monsun har overenskomst med HK. Maj-Britt Milsted er fagligt aktiv og medlem af HK it, medie & industri Hovedstadens bestyrelse. Hun er også formand for Landsforeningen HK Grafisk Kommunikation og sidder også med i forskellige udvalg og bestyrelser på uddannelsesinstitutioner. I den forbindelse oplever hun en stor interesse for kooperativer som selskabsform – og er blandt andet blevet interviewet af elever fra Copenhagen Business School, som ser en del muligheder i kooperativer for nyuddannede.

– Jeg synes, at en vigtig pointe er, at HK har medlemmer med alle mulige kompetencer der kunne sættes sammen for at skabe jobs i selvstartede virksomheder som for eksempel kooperativer. I stedet er HK´s primære fokus karrierevejledning, coaching osv. Det kunne være interessant, hvis man supplerede det med en mulighed for at skabe sin egen arbejdsplads sammen med andre medlemmer

– Vi har en stor udfordring med flygtninge og østarbejdere, som formentlig vil komme til at få en masse job inden for servicefagene med dårlig løn og vilkår, men der er også mange af vores egne medlemmer, for eksempel freelancere, der let bliver presset til at underbyde hinanden, og alle dem, der har løsere ansættelsesforhold. Vi skal ikke se det som en trussel, men som en opgave at sørge for, at de alle kommer med og bliver løftet op og får ordentlige løn- og arbejdsforhold. Det kan man også bruge kooperativer til, siger hun og fortsætter:

– Der var engang, hvor vi sagde, at vi ville overtage produktionsmidlerne. Det kan vi jo bare gøre. Det er det, vi har gjort i vores kooperativ. Dengang var det dyrt, men det er det ikke i dag. I hvert fald ikke i vores branche. I princippet skal man jo kun bruge en computer.

Kooperativer er dog nok mere oplagt for nogle end for andre.

– Hvis er man er typen, der bedst kan lide at møde ind og få at vide, hvad man skal lave i dag, så skal man ikke vælge et kooperativ. I et kooperativ skal man hele tiden byde ind med noget, og man skal være helt selvkørende samtidig med, at man også skal kunne modtage input fra andre, siger Maj-Britt Milsted.

Løn Karriere Kolleger Fag og Fremtid Forandringer i arbejdslivet Freelancer Karriere

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK