Tilbageblik på HK Handel generalforsamling

15. marts 2016  |  Sjælland

Der var god gang i debatten om presset på butiksansatte, da HK Handel Sjælland holdt generalforsamling i går. En aften, som også bød på genvalg af næstformanden.

Sektorformand Helle Friis taler på generalforsamlingen

Sektorformand Helle Friis talte i sin mundtlige beretning om det stigende pres på butiksansatte, som får kortere og kortere arbejdsdage. Det lyder måske umiddelbart dejligt, men flere oplever at få nedsat arbejdstiden mod deres ønske. Og med færre arbejdstimer følger en lavere indtægt, så det kan være svært at få økonomien til at hænge sammen.

I stedet ansættes personer i løntilskud eller unge fritidsjobbere. Unge, som er billigere end deres faguddannede voksne kolleger, og som måske ikke kender eller stiller krav om, at overenskomsten bliver fulgt. Loyale og dygtige medarbejdere bliver ofret, og virksomhederne de kan bryste sig med at tage et socialt ansvar.

Tak for alle bidragene til lønstatistikken

Billede fra HK Handel Sjællands generalforsamling den 14. marts 2016

Da HK Handel indsamlede lønoplysninger til lønstatistikken i 2015, var der en imponerende flot svarprocent. Hele 53 % sendte deres løndata. At så mange har deltaget betyder, at vi nu har et solidt datamateriale om lønforholdene i Region Sjælland og kan give et mere præcist billede af lønnen på de enkelte arbejdspladser.

- Kontakt os og spørg – din kollega tjener måske mere, end du tror, lød opfordringen fra Helle.

- Lønnen er jo ikke en hemmelighed. Du må gerne fortælle din fagforening, hvad din løn er, selv om nogle arbejdsgivere mener, at det er noget, der bliver mellem dig og ham.

Indslusningsløn- nej tak!

Bubber holdt foredrag om optimisme og livsglæde på HK Handel Sjællands generalforsamling den 14. marts 2016

Et andet aktuelt emne, trepartsforhandlingerne, var også oppe at vende på generalforsamlingen.

Helle Friis:

- Jeg ved ikke, om pensionsalderen er et emne i trepartsforhandlingerne mellem LO, Dansk arbejdsgiverforening og regeringen. Det er det formentlig, men et andet emne, som har været fremme i debatten og giver mig kuldegysninger, det er indslusningsløn til flygtninge.

- At være flygtning må være noget af det mest sørgelige. Man er væk fra sit hjem og familie, og tit aner man ikke, hvor man ender. Vi skal selvfølgelig hjælpe i det omfang, vi kan. Men det skal være på den rigtige måde. Virksomhederne kan – og bør – være med til at løse denne samfundsopgave. Ikke på bekostning af medarbejdere, men i samspil med medarbejderne.

- Vi vil gerne hjælpe flygtninge i gang, men det vil efter min mening være forkert at indføre indslusningsløn. Den vil formentlig ligge langt under dansk lønniveau. Der er i forvejen mange andre muligheder for at få tilskud til medarbejdere, som er fagligt svage eller har brug for et skub til at komme i gang. Indslusningsløn vil være en bombe under de danske overenskomster. Løn er noget, vi afgør ved frie forhandlinger i Danmark. Det er ikke noget, der afgøres hverken i folketinget eller bag lukkede døre under trepartsforhandlinger, fastslog Helle.

Efter generalforsamlingen satte Bubber gang i lattermusklerne og gav stof til eftertanke med sit foredrag om optimisme og livsglæde. Hans budskab til deltagerne var: Gør noget nyt, gå hele vejen, og tro på det, du gerne vil. Kom ud af komfortzonen. Gør du det samme, som du plejer, så forandrer intet sig.

Næstformand Mette Larsen, Dianne S. Sørensen, Kirsten Engell Lund og Jørn Petersen blev genvalgt til bestyrelsen.

Se dagsorden og læs mere om generalforsamlingen

Handel Generalforsamling

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK