Folketingspartier vil ansætte 1.000 i Skat

16. marts 2016  |  HK Stat  |

Enhedslisten og Alternativet har i dag fremlagt en plan for at redde Skat, der indeholder stop for alle besparelser og 1.000 nye årsværk. De andre partier må lytte nu, siger HK Stat-formand Rita Bundgaard.

Alle planlagte besparelser i Skat skal annulleres. 1.000 flere årsværk til Skat de næste to år. Og alle nye opgaver skal finansieres krone for krone.

Det er hovedelementerne i en ny plan for at genoprette Skat, som Enhedslisten og Alternativet onsdag den 16. februar har lagt frem. Og der er rigtig mange gode elementer i planen, siger formand for HK Stat Rita Bundgaard.

- Det er et stærkt oplæg, som de andre partier må lytte til. Et flertal har med 10 års politiske eksperimenter sparet Skat i stykker. Nu må de tage ansvaret og sørge for de hænder, der skal til for at få ryddet op. Det handler om penge til velfærd – og om den grundlæggende tillid og retfærdighed i Danmark, siger Rita Bundgaard.

Hun glæder sig også over, at den radikale hovedbestyrelse i weekenden også meldte ud, at 'Radikale Venstre ser det som bydende nødvendigt, at der (...) ansættes yderligere kvalificeret personale til at afhjælpe situationen, og tilføres yderligere ressourcer'.

Rigsrevisionen: Helt utilstrækkelig kontrol

Forslaget kommer efter endnu en turbulent periode for Skat, hvor DR i dokumentarserien Skeletterne i SKAT har sat fokus på de mange skandalesager.

Endvidere konkluderede Rigsrevisionen sidst i februar, at Skat har ført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og at Skatteministeriets tilsyn med området har været særdeles mangelfuldt. "Den værste sag, jeg har set, i 24 år på posten," lød det fra Statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF).

Der er kø ved håndvasken, og man kan ikke alene placere ansvaret for den nuværende situation hos Skat, understreger Rita Bundgaard.

- Rigsrevisionen kritiserer jo klart Skatteministeriet. Dertil kommer, at mange besparelser kan føres direkte tilbage til Finansministeriet. Men i sidste ende ligger ansvaret jo hos politikerne. Nu har de chancen for at vise format og erkende deres fejl ved at gøre det eneste rigtige. At rette op på dem og tilføre flere resurser til Skat, siger hun.

Skatteminister Karsten Lauritzen har med sit udspil 'SKAT ud af krisen' fra september 2015 annulleret en række planlagte besparelser og nedskæringer i Skat i 2016.

Men frem mod 2019 er det fortsat regeringens plan, at Skats budget skal beskæres med cirka en halv milliard kroner.

- Det giver jo ingen mening, og vi ser jo også i undersøgelser, at det er slet ikke det, som danskerne ønsker. Det kan jo ikke passe, at bare fordi skiftende skatteministre og politiske flertal har begået nogle fejl, så trækker de stædigt grundlaget for vores velfærdssamfund ud over afgrunden. De planlagte besparelser i 2016-2019 skal fjernes, og så skal der flere folk til, siger Rita Bundgaard.

Her kan du læse mere om kritikken af skat

Læs udspillet: Skat tilbage på sporet fra Ø og Å

HK.DK: Ny skatteplan er bluff

Ritas blog: 400 nye medarbejdere - men ikke flere resurser

DR: Restancerne vil fortsætte med at stige

Se tv-dokumentaren: Skeletterne i SKAT

Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har flere gange skarpt kritiseret Skatteministeriets forvaltning og Skat: Notat til Statsrevisorerne om beretning om Skatteministeriets økonomistyring Lille pdf symbol

Rigsrevisionen konstaterede i januar også, at Finansministeriet har haft alt for store forhåbninger til digitale gevinster: 'Rigsrevisionen vurderer, at det ikke er sandsynligt, at de offentlige myndigheder kommer til at spare hele potentialet på ca. 1 mia. kr. om året ved at overgå til Digital Post. (...) SKAT og Rigspolitiet (har) oplyst, at de har været nødt til at finde besparelser på andre områder, fordi de faktiske besparelser ved Digital Post indtil nu ikke har kunnet finansiere hele den besparelse, der er indarbejdet i deres bevillinger.' Rigsrevisionen: Besparelsespotentialet ved obligatorisk digital post Lille pdf symbol

Politik SKAT

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK