Stort fremmøde hos Handel - småt med drama

16. marts 2016  |  Sydjylland  |

Hanne Kærgaard Mathiasen blev genvalgt som formand for HK Handel Sydjylland på en velbesøgt generalforsamling.

HK Handel Sydjylland bestyrelse efter generalforsamlingen 15. marts 2016

Det meste af bestyrelsen i HK Handel Sydjylland, som den ser ud efter generalforsamlingen 15. marts: Forrest fra venstre Mette Causlund, Jens Alfred Sørensen (suppleant), formand Hanne Kærgaard Mathiasen, Pia Klint Mortensen, Lone Marianne Hansen (ny), Vibeke Kjær Jespersen. Bagest fra venstre Lone Schack, Jørgen L. Madsen, Erik Grambow, Danny Hahn Bøgh. Suppleanterne David Kjær Funding og Birthe Jahn var fraværende.

Der var ingen ”lokkemad” i skikkelse af kendte foredragsholdere eller gæster.
Men der var rigtig mad i form af store lækre tortillas, inden det formelle program begyndte.

Og det var nok til at give et rekordstort deltagerantal ved HK Handel Sydjyllands generalforsamling tirsdag aften i Kolding:
50 var mødt op – heraf 41 stemmeberettigede.

Det var dog kun ved valget af delegerede til HK Handels kongres i efteråret, at der blev brug for stemmeretten. For derudover bød generalforsamlingen hverken på kampvalg, drama eller højrøstet debat.

Flere skal ind i fællesskabet

HK Handel Sydjyllands generalforsamling 15. marts 2016

Hanne Kærgaard Mathiasen blev uden modkandidater genvalgt til en ny to-årig periode som formand.

Generalforsamlingen blev indledt med et minuts stilhed til minde om tidligere bestyrelsessuppleant og medlem af bestyrelsen i det gamle HK Merkur Sydjylland, Per Lindberg Steffensen, som i februar tabte kampen mod kræft.

I sin beretning talte Hanne Kærgaard Mathiasen om at blive ved med at arbejde med Den Organiserende Fagforening og få endnu flere kolleger med i fællesskabet:

- For vores samlede succes afhænger af, at vi formår at inddrage flere i fællesskabet, i HK-fællesskabet. Ikke mindst hvis vi skal kunne vise styrke ved overenskomstforhandlingerne i 2017, sagde hun.

Hun oplyste, at HK Handel Sydjylland i 2015 manglede 172 betalende erhvervsaktive medlemmer for at nå i mål med ambitionen om en medlemsfremgang på 1 medlem i løbet af året. Men til gengæld er der i 2015 blevet valgt 7 nye tillidsrepræsentanter i HK Sydjyllands område. Næsten alle er i gang med deres TR-uddannelse.

Overenskomst-idé: En særlig forpligtelse for arbejdsgiverne?

HK Handel Sydjyllands generalforsamling 15. marts 2016

50 deltog i generalforsamlingen i HK Sydjyllands lokaler i Kolding.

Pensionsalderen var et af de politiske emner, Hanne Kærgaard Mathiasen berørte i sin beretning. Hun nævnte Dansk Arbejdsgiverforenings forslag om at hæve pensionsalderen hurtigere, end det ellers er aftalt, så pensionsalderen i 2040 skal være 72 år:

- En vildt skræmmende tanke, særligt når vi tænker på vores arbejdspladser! Jeg kan godt være i tvivl, om vores medlemmer vil kunne holde til at være på arbejdsmarkedet, helt til de bliver 72 år, sagde hun.

Og hun antydede, at emnet kan angribes fra en anden vinkel ved de kommende overenskomstforhandlinger i 2017:

- Kunne det være en god ide, at vi fik noget mere beskrevet i overenskomsten, der gør det mere tydeligt, at arbejdsgiverne har en særlig forpligtelse til at sikre, at medarbejderne kan holde et helt arbejdsliv? Vi kan opleve, at rigtig mange arbejdsgivere gerne sponserer løbehold, cykelhold osv. Men det at sikre os mod det daglige slid i vores skelet bliver ikke prioriteret, sagde Hanne Kærgaard Mathiasen.

Hun bad medlemmerne komme med forslag til, hvordan man via overenskomsten kan sikre, at man kan holde til et rigtig langt arbejdsliv.
Og hun opfordrede generelt til at komme med ønsker og feedback, så hun og bestyrelsen har noget at arbejde videre med.

Under generalforsamlingen var der på bordene lagt forslagskort, som deltagerne kunne udfylde med ris, ros og ønsker. Alle, som udfyldte og afleverede et kort, deltog i lodtrækningen om 2x2 biografbilletter. Vinderne blev Lone Lillesø Hansen og Karen Østermark Nielsen.

Ingen modkandidat

Efter beretningen var det tid til formandsvalg. Og da ingen stillede op som modkandidat, var genvalget af Hanne Kærgaard Mathiasen en formalitet efterfulgt af klapsalver.

Heller ikke under valget af bestyrelsesmedlemmer blev der brug for stemmesedlerne, for der var kun 4 kandidater til de 4 pladser:
Jens Alfred Sørensen ville gerne træde et skridt tilbage fra bestyrelse til en suppleantpost, og bestyrelsens kandidat til at afløse ham, Lone Marianne Hansen fra Reitan i Horsens, blev valgt. Desuden var der genvalg til Pia Klint Mortensen, Jørgen Madsen og Vibeke Kjær Jespersen.

Til de 3 suppleantposter var der genvalg til Birthe Jahn og David Kjær Funding, og Jens Alfred Sørensen afløste Torben Post, der ikke ønskede genvalg.

Endelig valgte generalforsamlingen 29 delegerede til HK Handels kongres 30. oktober til 1. november – og 7 suppleanter.

Se flere billeder fra generalforsamlingen her.

Se bestyrelsens skriftlige beretning her.

Generalforsamling Medlemsdemokrati Organisering

Vil du vide mere om HK Handel Sydjylland?

Klik og læs

28. april: Hellere dø af grin end af stress

Læs mere og tilmeld dig

28. april: Hellere dø af grin end af stress

Læs mere og tilmeld dig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK