Sådan får du en bedre løn i Magasin Lyngby

16. marts 2016  |  Landsklubben Magasin  |

Gik du glip af HK-klubbens lønforhandlingsworkshop? Her kan du læse om højdepunkterne fra workshoppen samt få gode råd til, hvad du skal gøre før og under lønsamtalen.

Ved du hvordan din løn hænger sammen? Får du din årlige lønstigning? Og hvad tjener dine kolleger? De spørgsmål og mange flere blev vendt på lønforhandlingsworkshoppen for HK-medlemmer ansat i Magasin Lyngby den 10. marts. Faglig konsulent i HK Handel Hovedstaden havde svarene.

- Mange ved ikke, hvordan lønnen hænger sammen med overenskomsten, og at overenskomsten ligger til grund for både fritvalgskonto, pension og feriefridage. Desuden var flere af deltagerne ikke klar over, at de hvert år gennem overenskomsten modtager en stigning i grundlønnen. Den stigning modregner arbejdsgiver nogle gange i det personlige tillæg, men det skal man tjekke op på, for det skal rettes, hvis det sker. Ellers betyder det jo, at man bliver mindre værd, og det er bestemt ikke meningen med lønstigningen, siger Kristian Krog Pedersen.

Det er en længere proces at få mere i løn

- Der er intet enkelt gyldent råd til, hvordan man får mere i løn. Men man kan lægge kimen til en længere proces, hvor man har mulighed for at stige gradvis i løn, og det bedste man kan gøre for den proces er at forberede sig. Det er jo ikke din præstation til samtalen om lønnen, der er afgørende, det er din indsats resten af året.

De fire vigtigste råd fra Kristian Krog Pedersen:

1. Kend dit værd: Sæt dig ind i lønstatistikker og tal om lønnen med dine kolleger, så du ved, hvad du med rimelighed kan forhandle om.
  2. Vis dit værd: Dokumenter dit arbejde i løbet af året – vis fx salgstal eller tag billeder, hvis du har lavet en særlig udstilling eller taget et initiativ.
  3. Husk, at du ofte kommer til at forhandle med en ny leder. Medbring derfor noter fra tidligere lønforhandlinger, så du har styr på, hvad der er blevet talt om og aftalt til andre lønforhandlinger.
  4. Vær opmærksom på, at lønstigninger ikke skal modregnes dit personlige tillæg, så du ikke forhandler ud fra en lavere løn, end du er berettiget til.

Vil du tale med en personlig løncoach?

Som medlem af HK Handel kan du få en samtale med en personlig løncoach, som er parat med gode råd, inden du skal til din lønforhandling. Du bestiller en samtale ved at sende en sms til 1919 med teksten ’’HKLØN’’ – så ringer vi dig op. Bestil din samtale mindst en uge inden din lønforhandling.

AnneMarie

Har du spørgsmål om løn og lønforhandling kan du kontakte Annemarie Jakobsen, tillidsrepræsentant i Magasin Lyngby. Foto: Lisbeth Holten.

Du kan også kontakte din tillidsrepræsentant med spørgsmål om løn: Annemarie Jakobsen tlf: 2627 6010 mail: annemarie.jakobsen@magasin.dk.

Har du også svært ved at forstå din lønseddel? Her kan du få de forskellige elementer gennemgået.

Løn