Sejr i principiel sag mod BL

16. marts 2016  |  HK Service Hovedstaden

Det står nu fast, at alle der er ansat før 1. april 2014 og skifter stilling, skal have løn, der passer til den nye funktion, hvis der er tale om væsentlig ændringer i jobindholdet.

HK’s medlem Heidi Mikkelsen var ansat i en midlertidig stilling i løngruppe 1 i Lejrbo. I sommeren 2014 skiftede Heidi stilling og blev fastansat som boligrådgiver. Boligselskabet valgte at fastholde Heidi i den gamle løngruppe 1. Det gjorde boligselskabet med henvisning til en formulering i overenskomsten vedr. løn, hvoraf det bl.a. fremgår, at "medarbejdere ansat før den 1. april 2014 aflønnes som hidtil".
HK var uenig og påstod, at medlemmet skulle indplaceres på den nugældende løngruppe 2, hvor stillingen boligrådgiver findes.

Flere vil få glæde af sagens udfald

Opmanden gav HK fuldt medhold. Det betyder, at det nu er slået fast, at medarbejdere, der fremadrettet foretager interne stillingsskift, naturligvis skal indplaceres efter lønsystemet i den nye overenskomst. Heidi Mikkelsen har ikke ønsket at skabe ballade:

-Jeg var rigtig tilfreds med at få jobbet, og det var HK, der mente, der var en sag og gerne ville afprøve den. Der har ikke været sure miner mellem mig og ledelsen. De var blevet rådgivet af BL, og jeg har blot lagt navn til prøvesagen og får ca. 1.700 mere om måneden. Det kommer også andre end mig til gode – og det er jeg naturligvis også glad for, fortæller Heidi Mikkelsen.

Sagen danner præcedens

Under den faglige voldgift 27. januar, procederede vores advokat fra LO på det synspunkt, at arbejdsgiversiden ville kunne spekulere i at fastholde medarbejdere ansat før 1. april 2014, på det gamle lønsystem.
Faglig Konsulent Henrik Jan Hansen uddyber:

-Det var en stor principiel sejr, og det var væsentligt at få præciseret hvordan overenskomsten skal forstås, så vi kan undgå fremtidige misforståelser. Det er ikke unormalt, at denne type sager kan opstå. Når man har skrevet en tekst i overenskomsten, er der nogle gange plads til flere forskellige fortolkninger, og så er det den faglige voldgift eller domstolene, der skal afgøre hvad hensigten med paragraffen har været, da den blev indgået af parterne og dermed hvordan den fremadrettet skal forstås. Det var vigtigt, at vi vandt Heidis sag – det vil nu danne præcedens. Nu kommer det andre til gode fordi flere lønsager bliver genoptaget.

Løn Overenskomst Retssager