Stress er en fælles udfordring

15. marts 2016  |  MidtVest  |

Det psykiske arbejdsmiljø var noget af det, der blev sat spot på, da knap 200 medlemmer af HK MidtVest onsdag 9. marts 2016 mødtes til generalforsamlinger i de to sektorer Stat og Kommunal i MCH Herning Kongrescenter.

I de to sektorer oplever de faglige medarbejdere, at mange medlemmer bliver sygemeldte på grund af stress. Ofte i længere tid - med store omkostninger til følge - både for det enkelte medlem personligt men også for arbejdsgiveren og samfundet.

Tilsidesæt ikke dig selv

Hans Christian Fløe på talerstolen.

Hans Christian Fløe opfordrede til, at medlemmerne ikke tilsidesætter sig selv i forhold til at nå opgaverne, der vælter ind over bordet, ved eksempelvis at undlade at holde pauser, men siger fra og beder deres leder om at prioritere opgaverne.

- Ifølge Stressforeningen er der lige nu 450.000 danskere, som dagligt udviser symptomer på stress, mens 35.000 er sygemeldte med stress. Velunderbyggede erfaringer fra Sverige viser, at det ofte er kulturelle årsager, der giver stress. Derfor bliver det tydeligt, at eksempelvis dårlig ledelse og organiseringen af arbejdet gør folk syge og dårlige, lød det fra Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest.
Han opfordrede til, at medlemmerne ikke tilsidesætter sig selv i forhold til at nå opgaverne, der vælter ind over bordet, ved eksempelvis at undlade at holde pauser, men siger fra og beder deres leder om at prioritere opgaverne.

Ikke et individuelt problem

Marianne Køpke på talerstolen.

Marianne Køpke, formand for HK Kommunal MidtVest, kunne fortælle, at HK Kommunal arbejder ud fra, at arbejdsrelateret stress er en fælles udfordring på arbejdspladsen og ikke et individuelt problem.

”Det gode arbejdsliv” har været et tema på den for nylig afholdte kongres i HK Kommunal, og der bliver arbejdet videre med en strategi, hvor målet er, at tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter i samarbejde kan medvirke endnu mere til at sætte fokus på emnet på arbejdspladsen.
- Ansvaret for at tage hånd om at skabe et godt arbejdsmiljø påhviler ledelsen. Men opgaven løses bedst i et konstruktivt samarbejde mellem ledelse, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant, sagde hun.

TV-læge underholdt

Peter Qvortrup Geisling

Efter generalforsamlingerne fortalte Peter Qvortrup Geisling sjove og tankevækkende historier fra sit liv som TV-læge.

På generalforsamlingerne var der også valg til bestyrelserne.
I HK Stat MidtVest blev næstformand Trine Langvad Jørgensen genvalgt. Desuden var der genvalg til Anja Sunesen, Anne-Marie Kristiansen og Jette Ilkjær. Hanne Johansen og Martin Smedegaard genopstillede ikke. Ind blev i stedet valgt Birgit Fabricius Niebuhr og Helle Sørensen. Charlotte Sundgaard har desuden meddelt, at hun trækker sig fra bestyrelsen på grund af sygdom. Jesper Brokmann Kristensen er i stedet valgt for et år.
I HK Kommunal MidtVest blev næstformand Lene Rasmussen genvalgt. Desuden var der genvalg til Jette Skovbjerg Hansen og Mette Skjødt. Helle Ottosen og Jette Pilgaard genopstillede ikke. Ind blev i stedet valgt Claus Bech Clausen og Tina Birkeholm.
Efter generalforsamlingerne fortalte Peter Qvortrup Geisling kendt fra ”Lægens Bord” og det nye ”Sundhedsmagasinet” under titlen ”Giv livet et serviceeftersyn” de midt- og vestjyske HK-medlemmer både sjove og tankevækkende historier fra sit liv som TV-læge.

HK-medlemmer Generalforsamling

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook