Tillidsvalgte bliver mistænkeliggjort

15. marts 2016  |  MidtVest  |

Hvordan får en tillidsvalgt overskud til at hjælpe andre, hvis vedkommende bliver jagtet og mistænkeliggjort? Det spørgsmål stillede formand Inger Stranddorf, da der lørdag 12. marts 2016 var generalforsamling i HK Privat MidtVest i lokalerne på Vestergade 43 i Herning.

Inger Stranddorf kunne i sin beretning fortælle, at man i HK Privat oplever tillidsvalgte, som bliver generet og forhindret i at udføre deres tillidshverv.
- De bliver mistænkeliggjort for den tid, de bruger på tillidsarbejdet. Er det nu også nødvendigt, at du skal deltage i dette møde, kursus eller samtale? Nogle bliver klandret for ikke at nå det, som de andre medarbejdere når, sagde hun og fortsatte:
- HK’s tillidsvalgte er jo dem, som skal hjælpe de kolleger, der har problemer på arbejdspladsen. Hvordan får en tillidsvalgt overskud til at hjælpe andre, hvis man hele tiden bliver jagtet og mistænkeliggjort?
- Skal vi stille krav til OK 17 om en bedre beskyttelse af vores tillidsvalgte? Det er et middel, vi kan benytte os af. Jeg synes nu, det er vigtigere, at vi får forklaret arbejdsgiverne og ikke mindst den tillidsvalgtes nærmeste leder, at det er i orden og helt legalt at være tillidsvalgt. Det er faktisk noget, som både arbejdsgiverforeningerne og fagforeningerne har aftalt. Og det er OK at bruge tid på at være tillidsvalgt, forklarede hun.

Medlemmerne er pressede

Inger Stranddorf på talerstolen.

Godt 50 privatansatte HK'ere deltog i generalforsamlingen.

HK Privat får ikke kun henvendelser fra tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter med ondt i arbejdslivet. Også medlemmerne fortæller om, at de er pressede på arbejdsopgaver og tid og skal være mere og mere fleksible.
- Det giver en stresset arbejdsdag. Og det betyder, at arbejdsmiljøet - specielt det psykiske - bliver dårligt. Det er en bekymrende tendens, at flere og flere får ondt i arbejdslivet, mente Inger Stranddorf, der kunne se tilbage på et år, hvor HK har sat ekstra fokus på arbejdsmiljøet gennem blandt andet en Kollegakarma-kampagne med uddeling af priser til Danmarks Bedste Kolleger.
- I HK Privat MidtVest sætter vi punktum for arbejdsmiljøåret 28. april med et arrangement med Pernille Rosenkrantz-Teil, som fortæller om, da hun gik ned med stress, og hvordan hun kom tilbage på arbejde. Men selv om arbejdsmiljøåret lakker mod enden, vil vi fortsat have fokus på arbejdsmiljøet, lovede hun.
På generalforsamlingen, der trak godt 50 privatansatte HK’ere fra det midt- og vestjyske til, var der også valg til bestyrelsen.
Der var genvalg til næstformand Niels W. Petersen. Desuden blev Gitte Møgelbjerg, Ketty Jakobsen og Bjarne Papsø genvalgt.
I stedet for Sonja Klaris og Monica Jeppesen, der ikke genopstillede, blev Inge Odgaard Christensen og Nadia Amling valgt ind.

Rigtig mand underholdt

Jan Hammer

Jan Lund Hammer fortalte efter generalforsamlingen, hvordan han har fået involveret familien i sit sundhedsprojekt.

Efter generalforsamlingen fik den bramfri mandehumor frit løb, da én af Danmarks ”Rigtige Mænd” overtog scenen.
Det var Jan Lund Hammer, skraldemanden og deltidsbrandmanden fra Egå, bedst kendt som "Hammer", der fortalte, hvordan han har fået involveret familien i sit sundhedsprojekt.

Generalforsamling Tillidsrepræsentant HK-medlemmer

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt