Tilskudsjob og deltid giver udfordringer

16. marts 2016  |  Nordjylland  |  HK Handel  |

Jobs med lønninger man kan leve af er truet i handelsbranchen, lød det på generalforsamlingen i HK Handel Nordjylland.

Ansættelser med løntilskud og deltid, der fortrænger fuldtidsjobs, er dagens store udfordringer på handelsområdet.

Sådan lød advarslen, da HK Handel Nordjylland holdt generalforsamling 16. marts.

- Arbejdsgiverne inden for handelsområdet er storforbrugere af løntilskud og det risikerer at fortrænge ordinært ansatte, sagde formand Kate Ziegler i sin beretning til de godt 60 deltagere i generalforsamlingen.

- Nogle siger, at dagligvarebranchen ikke kan overleve uden ansatte med tilskud og vi hører om virksomheder, der afviser at fastansætte medarbejdere, fordi de kan få gratis arbejdskraft fra kommunen. Det er uhørt, og det vil vi ikke finde os i, slog hun fast.

Hun mente, at nogle virksomheder omgår reglerne og spekulerer i gratis arbejdskraft.

- Loven siger, at ansatte med løntilskud skal være ekstraordinær arbejdskraft og ikke må fortrænge ordinært ansatte, men alligevel oplever vi, at der sker afskedigelser, mens der ansættes medarbejdere med tilskud, sagde Kate Ziegler og erkendte, at det kan være svært at bevise. Derfor ser hun frem til, at ansøgningsskemaer til løntilskudsjobs senere i år bliver digitaliserede.

- Vi håber, at det giver overblik og mulighed for at påvise unfair konkurrence, slog hun fast og fortalte, at hun har aftalt at mødes med beskæftigelsesrådmanden i regionens største kommune, Aalborg, for at fortælle om problemet.

- Ikke brug for flere støtteordninger
Heller ikke integration af flygtninge og indvandrere på arbejdsmarkedet må ske på bekostning af ansatte, slog Kate Ziegler fast.

Integration på arbejdsmarkedet er netop et emne ved de igangværende 3. partsforhandlinger mellem regeringen, fagbevægelsen og arbejdsgiverne.

- LO og Dansk Arbejdsgiverforening har lavet et fælles udspil og lokalt er vi optaget af, hvad resultatet bliver. Vores udgangspunkt i HK Handel er, at der ikke er brug for flere støtteordninger og at løsninger skal findes inden for de aftaler, der allerede eksisterer, sagde Kate Ziegler.

- Det er vigtigt, at flygtninge og indvandrere bliver en del af arbejdsmarkedet, men det skal ske på samme vilkår som alle andre, tilføjede hun.

Deltid fortrænger fuldtidsjob
Omfattende brug af deltidsansættelser i stedet for jobs på fuld tid er en anden stor udfordring inden for detailhandelen. Det truer med at gøre branchen til et område med arbejdende fattige og ufaglærte, lød det fra formanden.

- Vi skal sikre, at branchen har jobs med lønninger, man kan leve af. Derfor bliver vi nødt til at være modige og afprøve nye måder at planlægge arbejdstiden på, sagde Kate Ziegler og henviste til Sverige.

Her har 100 procent-tillæg for arbejde i weekender og efter kl. 18 betydet, at mange har valgt at arbejde på deltid og alligevel kan hente en anstændig løn.

- Det må vi diskutere, når vi snart skal til at se på kravene til næste års fornyelse af overenskomsterne, sagde Kate Ziegler.

Formanden genvalgt
Generalforsamlingen genvalgte uden modkandidat Kate Ziegler som formand.

Til bestyrelsen var der nyvalg til Ellen Agerthøj (HTH), André Osnæs (Coop Tørvarecenter), Pia Dam Krogh (Silvan) og Lone Pedersen (Kvickly Nørresundby).