Unge blev rustet til praktik af HK

15. marts 2016  |  MidtVest  |

19 unge, der uddanner sig til salgsassistenter, blev klogere på, hvilke rettigheder og pligter de har som elever, da HK Handel MidtVest besøgte Handelsskolen Viborg.

Hvor mange friweekender har man som elev krav på? Hvornår er der tale om overarbejde? Og hvad er en fritvalgsordning?
Det var nogle af emnerne, som Marianne Aaris Andersen, faglig sagsbehandler i HK Handel MidtVest, kom ind på under besøget på handelsskolen, der er en del af uddannelsesinstitutionen Mercantec.
De unge er alle færdige med grundforløbet og i gang med deres uddannelse i PraktikCentret men håber inden længe at finde en praktikplads i en butik.
I den forbindelse er de i gang med et intensivt jobsøgningskursus, og her passede det godt ind at få besøg af HK til en orientering om rettigheder og pligter.

Vigtigt at kende regler

Marianne Aaris Andersen (til venstre) besøgte 19 elever, som er i gang med at uddanne sig til salgsassistenter på Handelsskolen Viborg.

Marianne Aaris Andersen (til venstre) fortalte de 19 elever og praktikinstruktør Christian Jørgensen fra Handelsskolen Viborg om rettigheder og pligter som elev.

- Det er vigtigt at kende reglerne, når du skal i praktik, så det er rigtig dejligt, at fagforeningen kommer ud på skolen, mente 31-årige Daniel Rasmussen.
På grund af, at han er over 25 år, bliver han voksenelev, når han finder sig en praktikplads, og han var derfor interesseret i at høre, om der var noget, han skulle være opmærksom på.
- Der er forskel på lønnen, når du kommer ud som voksenelev. Er du fyldt 25 år, når uddannelsesaftalen bliver underskrevet, skal du have mindstelønnen inden for området, fortalte Marianne Aaris Andersen.
Et andet spørgsmål fra eleverne gik på, om de kunne sige ja til ekstra weekendvagter, selv om de ifølge overenskomsten har ret til ni fri weekender i løbet af en 16 ugers arbejdsplan.
- Ja, det må man godt, hvis man eksempelvis gerne vil have fri på en hverdag i stedet for. Det kan også være, at man kan blive enig med arbejdsgiveren om at få 500 kroner ekstra i løn for vagten. Men husk, at når man begynder at arbejde efter den vagtplan, man har fået udleveret, så har man accepteret den.
- Skal man på skoleophold, er værdien af en uges skoleophold 37 timer. Fordi man er på skole, skal man altså ikke hives ind og arbejde i weekenden. Så er der tale om overarbejde. Det er der også, hvis arbejdstiden begynder kl. ni, men det forventes, at man som elev møder ind kl. otte og er med til at gøre butikken klar til åbning. Så er det arbejde ikke interessetimer, og man skal selvfølgelig have løn, forklarede Marianne Aaris Andersen.
Hun rådede eleverne til altid at få aftalerne på skrift, hvis der laves særaftaler ved eksempelvis kontraktskrivning. Mundtlige aftaler er svære at bevise.
Hun fortalte blandt andet også om fritvalgskontoen, som indgår i den overenskomst, HK Handel har forhandlet på butiksområdet, og som også gælder for elever. Medarbejdere, der er omfattet af overenskomsten, sparer to procent op af den ferieberettigede løn og kan vælge at bruge dem til pension eller få dem udbetalt i forbindelse med, at de holder fri - for eksempel ved ferie.
Endelig kom Marianne Aaris Andersen ind på feriefridage, som elever også har ret til.
- Hvis I ikke når at holde dem, så husk at sige til jeres arbejdsgiver, at I ønsker dem udbetalt, ellers går de tabt, advarede hun.

Medlemskab giver ret til dagpenge

Daniel Rasmussen og Livikka Smidt.

Daniel Rasmussen og Livikka Smidt var glade for at få besøg af HK.

- Jeg vidste ikke, at man kan få feriefridage udbetalt, og jeg kendte heller ikke til fritvalgskontoen, så det var rigtig god information, sagde Livikka Smidt, 20 år.
Hun var også positivt overrasket over oplysningen om, at et elevmedlemskab af HK giver ret til dagpenge, når man er færdig med sin uddannelse og ikke finder et job.
Hun valgte derfor at melde sig ind i HK. Det samme gjorde en række af de andre elever.

Unge HK-medlemmer

Kulturelle og andre spændende medlemstilbud

Se HK Medlemsfordele

Følg HK MidtVest på Facebook