Det er mest sundt at bevæge sig i fritiden

17. marts 2016  |  HK Kommunal  |

Der er forskel på, hvordan man bevæger sig, når man er på job, og hvordan man bevæger sig i fritiden. I fritiden går man som regel længere, og det er sundest, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Aktiviteterne er nærmest de samme. Vi går, står og sidder både på jobbet og i fritiden, men det påvirker vores sundhed forskelligt. Der er nemlig forskel på, hvordan vi bevæger os, når vi er på jobbet, og når vi holder fri, viser ny undersøgelse.

Fysisk aktivitet i fritiden mindsker risikoen for hjerte-kar-sygdomme og smerter i muskler og led, mens fysisk aktivitet på jobbet kan give helbredsmæssige problemer både med hjertet og smerter i muskler og led. Det paradoks har forskere fra NFA og Universitetet i Gävle i Sverige undersøgt, skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

Begrænset mulighed for fysisk arbejde på arbejdet

Forskerne brugte oplysninger fra bevægelsessensorer til at kortlægge deltagernes bevægelser i fire dage. På den måde kunne de se og sammenligne deltagernes fysiske aktivitet på jobbet og i fritiden. Resultaterne viste bl.a., at deltagerne gik i længere sammenhængende tid, når de havde fri, end når de var på arbejde.

– En gåtur i fritiden varer ofte noget længere, end når medarbejderne fx går fra den ene maskine til den anden på jobbet. Og den lange gåtur er bedre for sundheden, siger forsker Andreas Holtermann. Forskerne kunne også se, at deltagerne sad ned i længere sammenhængende perioder når de havde fri, end de gjorde på jobbet. I fritiden bestemmer vi jo selv, hvilke fysiske aktiviteter vi udfører, mens vi på jobbet har begrænsede muligheder for fx at holde en pause eller variere vores bevægelser. Og måske betyder det noget for sundheden i det lange løb.

– Målingerne giver os en bedre indsigt i en måde, vi er fysisk aktive på i fritiden og på arbejdet. Det giver mulighed for at man kan designe jobbet, så aktiviteterne kommer til at ligne det, vi gør i fritiden. På den måde kan medarbejderne få en positiv sundhedseffekt af de fysiske aktiviteter, som de har på arbejdet, siger Andreas Holtermann.

Om undersøgelsen

108 mænd og 83 kvinder mellem 21 og 65 år deltog i undersøgelsen. I fire dage bar de bevægelsessensorer, der registrerede deres fysiske aktivitet, både mens de var på arbejde, og når de holdt fri. Deltagerne havde alle job i industrien, sundhedsvæsenet, byggeriet, rengøringsbranchen eller inden for renovation – typiske brancher med meget manuelt arbejde.