HK'ere får ondt af arbejdet

17. marts 2016  |  Nordjylland  |

To ud af tre nordjyske HK’ere mærker fysiske gener, der kan stamme fra arbejdet, viser ny undersøgelse.

Virksomheders investeringer i hæve-sænkeborde, ergonomiske computer-mus, tastaturer og andre hjælpemidler, der skal skåne ansatte mod fysiske skader i arbejdet, er tilsyneladende ikke tilstrækkelig.

Næsten to ud af tre nordjyske HK’ere mærker fysiske gener, der kan stamme fra deres arbejde, selvom de har hjælpemidler til rådighed.

Det viser en ny undersøgelse, som HK Nordjylland har lavet.

Godt 1.200 medlemmer har svaret på spørgsmål om deres fysiske arbejdsmiljø og heraf tilkendegiver hele 62,38 procent, at de har fysiske gener. Op mod otte ud af ti har problemer med nakke og skuldre, mens næsten hver anden døjer med hovedpine eller rygsmerter.

Flere end hver femte – 22,44 procent – har været sygemeldt fra arbejdspladsen på grund af fysiske gener, der kan stamme fra arbejdet.

HK: Undersøgelse kalder på handling
Resultatet af undersøgelsen bør vække undren på virksomhederne, mener formand for HK Nordjylland Ivan Ziegler.

- Virksomhederne bruger penge på hæve-sænkeborde og andre hjælpemidler, der skal forebygge fysiske skavanker, og alligevel har medarbejderne ondt. Det kalder på handling, siger han.

Han opfordrer virksomhederne til at tage undersøgelsen alvorlig. Derfor vil fagforeningen nu tage sagen op med sit netværk af arbejdsmiljørepræsentanter fra arbejdspladserne.

- Problemerne skal undersøges konkret i virksomhederne og hos den enkelte medarbejder: Er for eksempel instruktion i arbejdsstillinger og brug af hjælpemidler god nok; er der forhold på arbejdspladsen eller i jobbet, der gør det vanskeligt at bruge hjælpemidlerne korrekt og kan der eksempelvis tages initiativer med f.eks. øvelser og hyppigere skift af arbejdsstillinger. Den slags spørgsmål bør virksomhederne stille, siger Ivan Ziegler.

Se undersøgelsen

Læs tema i HK Bladet Nordjylland marts 2016

Det viser undersøgelsen

1200 nordjyske HK-medlemmer har svaret på spørgsmål om deres fysiske arbejdsmiljø.

Næsten to ud af tre (62,38 procent) svarer, at de har fysiske gener, der kan stamme fra arbejdet.

Ansatte i alle HK-brancher mærker gener som fx ondt i nakke og skuldre. Men der er også klare forskelle:
Mens hele otte ud af ti ansatte på kontor især har problemer med nakke og skuldre, har ansatte inden for handel og lager forholdsvis flere gener i ryg, fødder og knæ. I den grafiske industri har mange problemer med arme og albuer; laboranter døjer ud over nakke og skuldre med ondt i ryggen, hvilket også er tilfældet for tandklinikassistenter.

Hver femte – 22,44 procent – har været sygemeldt fra arbejdspladsen på grund af de fysiske gener. Og tæt på hver anden modtager forskellige former for behandling hos læge, fysioterapeut eller kiropraktor. Massage er en udbredt behandlingsform.

Fysiske gener skyldes tilsyneladende ikke, at virksomhederne sparer på hjælpemidler, der skal give ansatte et godt fysisk arbejdsmiljø:
Tæt på ni ud af ti har hæve-sænkebord og indstillelig stol, ligesom ergonomisk mus, mousetrapper og andre hjælpemidler er udbredt. Hele 66 procent svarer da også, at de kan få de nødvendige hjælpemidler på jobbet og to tredjedele, at de selv er bevidste om at bruge hjælpemidlerne.

Mindre end hver tredje varierer derimod sine arbejdsstillinger, mens hver anden skifter arbejdsstilling, når ”jeg husker det.” Bortset fra kontor har ansatte i alle HK-brancher i forskelligt omfang problemer med skæve arbejdsstillinger; især tandklinikassistenterne, hvor hele otte af ti svarer, at de har skæve arbejdsstillinger og hver femte er fastlåst i samme arbejdsstilling i lang tid ad gangen.