Psykiske arbejdsskader fører sjældent til tilsyn

17. marts 2016  |  HK Stat  |  Jakob Groth

Kun hver 12. anmeldelse af en psykisk arbejdsskade fører til, at Arbejdstilsynet besøger arbejdspladsen. Og det gør kun ondt værre for den syge medarbejder, at der i mange tilfælde ikke bliver gjort noget ved problemerne, viser undersøgelse fra Københavns Universitet.

Selvom antallet af anmeldelser af psykiske arbejdsskader er steget markant – fra 3.300 i 2010 til 5.500 i 2014 – kan det samme langt fra siges om hjælpen til de ramte medarbejdere. Det fremgår af en undersøgelse om psykisk arbejdsmiljø som en række forskere fra Københavns Universitet har gennemført.

Her kommer det blandt andet frem, at en af de største årsager til, at medarbejdere vælger at anmelde psykiske arbejdsskader, er, at man har en forventning og et ønske om, at Arbejdstilsynet efterfølgende besøger arbejdspladsen, og at anmeldelsen dermed kan bidrage til at forbedre og forebygge arbejdsmiljøet for kollegaerne.
Desværre er det langt fra altid, at anmeldelserne får den ønskede effekt.

Af de 433 personer, der indgår i undersøgelsen, og som alle har anmeldt en psykisk erhvervsskade, har kun 8 procent oplevet, at Arbejdstilsynet besøgte deres arbejdsplads som følge af anmeldelsen.

Det er problematisk, mener næstformand for HK Stat, Peter Raben.

- Det er jo en ond spiral, for der bliver for det første ikke gjort noget ved det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen, selvom der åbenlyst er behov for det. Og for det andet bliver medarbejderen, der er blevet syg på grund af det dårlige arbejdsmiljø, ladt i stikken, mens arbejdsgiveren slipper for at tage ansvar og gøre noget ved problemerne, siger Peter Raben.

Skal være systematiske problemer

Der er dog en grund til, at Arbejdstilsynet ikke nødvendigvis besøger en arbejdsplads efter en anmeldelse. For der skal være tale om et såkaldt systematisk problem, som i praksis betyder, at de skal have modtaget to anmeldelser om psykiske arbejdsproblemer på den samme arbejdsplads inden for et halvt år.

Til gengæld er der langt større chance for, at der bliver ført tilsyn, hvis en medarbejder kontakter Arbejdstilsynet anonymt og fortæller, at der er problemer med det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Men det er ikke godt nok, at man som medarbejder ikke kan regne med, at der bliver gjort noget, når skaden er sket, mener Peter Raben. Det skal være muligt for Arbejdstilsynet at hjælpe arbejdspladser med at rette op på et skrantende psykisk arbejdsmiljø.

- Det må være rimeligt at forvente, at Arbejdstilsynet skal kunne bidrage til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Men hvis de skal kunne det, er det nødvendigt, at politikerne først og fremmest føjer det til listen over tilsynets arbejdsopgaver, og så er det også afgørende, at der bliver tilført flere resurser, så Arbejdstilsynets medarbejdere faktisk har en chance for at løse den opgave, som tydeligvis fylder meget hos medarbejdere på arbejdspladser med skrantende arbejdsmiljø, siger Peter Raben.

Arbejdsskade Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK