Vi vil have tryghed og velfærd

19. marts 2016  |  HK it, medie & industri  |

Ny fane, en udtalelse om omprioriteringstyveriet og genvalg til formanden var blandt højdepunkterne på generalforsamlingen i HK it, medie og industri Hovedstaden

Brian bærer fanen ind

Den nye fane blev båret ind af Brian Christiansen, som er udtrådt af bestyrelsen pga. nyt job. Ulla Jeppesen takkede på generalforsamlingen Brian for mange års aktiv indsats i bestyrelsesarbejdet. – Du vil helt sikkert blive savnet, sagde hun blandt andet.

FOTO: MARK KNUDSEN

Formand Ulla Jeppesen indledte generalforsamling 2016 med en lille overraskelse i form af en helt ny og skinnende rød fane, der blev båret ind til tonerne af ”Når jeg ser et rødt flag smælde”. Det er afdelingens første fane og delvis finansieret af en særlig fanefond. Formanden takkede i den forbindelse de klubber, som havde bidraget til fanefonden.

I sin beretning kritiserede Ulla Jeppesen blandt andet dagpengeaftalen og kontanthjælpsloftet, ligesom hun vendte sig imod omprioriteringsbidraget – af Københavns overborgmester Frank Jensen døbt "omprioriteringstyveriet" – der vil medføre massefyringer og massive forringelser af den offentlige velfærd.

Flygtningesituationen blev også berørt. Ulla Jeppesen mente, at fagbevægelsen har en forpligtelse til at bidrage til integration af flygtningene, men kritiserede LO og DA’s fælles forslag om en integrationsgrunduddannelse for flygtninge:

– Når der gives mulighed for, at arbejdsgiverne kan lave aftaler direkte med flygtningene uden om kommunen, uden om den lokale fagforening og uden accept fra kollegerne på arbejdspladsen, så synes jeg simpelthen ikke, det er godt nok, sagde hun og udtrykte bekymring for, at forslaget kunne komme til at virke stik mod sin hensigt.

Ulla Jeppesen havde på forhånd orienteret LO-formand Lizette Risgaard om sin kritik og givet hende mulighed for at kommentere på den, hvilket LO-formanden gjorde i en videohilsen til generalforsamlingen.

Fysisk og psykisk arbejdsmiljø, skiftehold, den forhøjede pensionsalder og ligelønsproblematikken var også blandt de emner, formanden omtalte i beretningen.

Til slut forelagde Ulla Jeppesen bestyrelsens forslag til udtalelse, som under overskriften ”Vi vil have velfærd og tryghed” var stilet til Kommunernes Landsforening (KL) og opfordrede KL til ikke at indgå en økonomiaftale med regeringen, hvis ikke omprioriteringsbidraget bliver fjernet.

Begejstring og bogstaver

Nicolai A

Repræsentanter for flere aldersgrupper indtog talerstolen. Næstformanden for HK Ungdom Hovedstaden Nicolai Arentz Larsen opfordrede deltagerne i salen til tage en ung i hånden og med ind i det faglige fællesskab. Den opfordring blev modtaget med begejstring af forsamlingen.

Seniorerne markerede sig med utilfredshed over det forhøjede seniorkontingent, men formanden for Seniorklubben HK Industri Gøther Mathisen sagde, at han vidste, at Ulla Jeppesen havde kæmpet seniorernes sag og sluttede med tre bogstaver T – A – K.

Ulla Morin, Novozymes, udtrykte sin glæde over at være medlem af en fagforening med holdninger og opfordrede forsamlingen til at bakke op om de demonstrationer mod omprioriteringsbidraget, der er planlagt over hele landet den 12. maj.

Både beretning og udtalelse blev enstemmigt vedtaget.

Udtalelsen kan læses her.

Organiseringsprisen gik til HK-klubben på RUKO

Organiseringspris til RUKO

Gitte Sønderskov Smith modtog organiseringsprisen på kollegernes vegne.

HK-klubben på Ruko vandt fagforeningens organiseringspris på 5.000 kroner. Klubben havde i frustration over dårligt psykisk arbejdsmiljø, forøget arbejdspres og tvunget overarbejde opfundet en ekstra og oppustelig kollega, Palle, som kom på jobrotation rundt omkring på arbejdspladsen under sloganet ”Palle hjælper alle”. Ved hjælp af Palle fandt kollegerne deres naturlige faglige fællesskab frem, og de gjorde deres utilfredshed synlig for ledelsen.

Gitte Sønderskov Smith modtog prisen på kollegernes vegne.

Valg

Generalforsamlingen sluttede med en lang række valg. Ulla Jeppesen blev med stående ovationer genvalgt som formand uden modkandidater.

En oversigt over resultaterne af samtlige valg findes her.

Generalforsamling Medlemsdemokrati

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK