Kom ud og demonstrér

27. marts 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

HK Kommunal Hovedstaden opfordrer medlemmerne til at tage del i de aktiviteter, som Velfærdsalliancen planlægger imod regeringens omprioriteringsbidrag.

Er der noget fagbevægelsen lige nu kan stå sammen om, er det kampen mod de gigantiske besparelser, som regeringen har lagt op til i kommunerne med aftalen om det såkaldte omprioriteringsbidrag. Sammenholdet har manifesteret sig i etableringen af Velfærdsalliancen, hvis formål er at påvirke KL til at sætte hælene i over for regeringen, når kommunernes økonomi skal genforhandles.

En lang række forbund og fagforeninger bakker op om Velfærdsalliancen. Og fra HK Kommunal Hovedstadens side lyder nu også en opfordring til alle fagforeningens medlemmer om at myldre ud af rådhuse, biblioteker, skoler og hvor de ellers befinder sig for at tage del i bevægelsen mod spareplanerne.

Opfordringen gælder primært den store aktionsdag, som vil løbe af stabelen 12. maj. Her er det planen, at der skal ske en form for markering i alle landets kommuner. Håbet er, at det vil resultere i 98 demonstrationer – dvs. én foran hvert eneste kommunale rådhus landet over.

Karla Kirkegaard- Vi vil gerne aktivere vores medlemmer og have dem til at hæve deres stemmer. For der er ingen tvivl om, at regeringens ønskede besparelser i høj grad vil komme til at gå ud over dem, siger Karla Kirkegaard, næstformand i HK Kommunal Hovedstaden.

Hun tilføjer, at opfordringen til medlemmerne også gælder deltagelse i de aktiviteter, der leder op til de mange demonstrationer, og hvor formålet er at mobilisere ikke bare offentligt ansatte, men også borgere i almindelighed – forældre, børn, unge og gamle. Fx er der 5. april planlagt morgenaktioner, hvor Velfærdsalliancen vil dele flyers ud og oplyse om omprioriteringsbidragene og de menneskelige omkostninger, de vil få.

Mere synlige HK-job

Ifølge Karla Kirkegaard vil netop HK's medlemmer få konsekvenserne af besparelserne at føle. I en kommune som Hvidovre svarer omprioriteringsbidraget til 90 stillinger. Totalt for de 29 kommuner i hovedstadsregionen beløber bidraget sig til 2,3 mia. kroner. Og det vil uvægerligt gå ud over servicen over for borgerne og koste mange medarbejdere jobbet, i og med at lønkronerne er dem, der fylder mest.

- Vi frygter, at vores medlemmer er meget udsatte, fordi folk i almindelighed har lettere ved at forholde sig til lærere, pædagoger, hjemmehjælpere o.l. end til de mange jobfunktioner, som vores medlemmer har. De er ikke så synlige. Og derfor frygter vi, at de vil stå i første række, når kommunerne skal skille sig af med ansatte som følge af omprioriteringsbidragene, siger Karla Kirkegaard.

Af samme grund mener hun, at det er så meget desto vigtigere, at HK Kommunals medlemmer tager del i indsatsen for at oplyse om omprioriteringsbidraget og komme det til livs.

Fra HK Kommunals side vil der blive produceret materiale til uddeling, som har til formål at synliggøre de vigtige job, som HK’erne besidder i den kommunale verden.

Læs mere om Velfærdsalliancen og HK Kommunal Hovedstadens engagement

Fakta om omprioriteringsbidraget

Omprioriteringsbidraget betyder, at kommunerne skal spare en procent af den samlede drift hvert år frem til 2019. Regeringen kan så bestemme, hvad pengene skal bruges til; om de skal tilbage til kommunerne, og hvad kommunerne i givet fald må bruge dem til.

Fortsætter omprioriteringsbidraget frem til 2019, vil sugerøret i kommunekasserne opsluge 7,5 mia. kroner. Dertil kommer et tilsvarende beløb i besparelser, som kommunerne også er pålagt af regeringen på baggrund af det, man kalder serviceloftet – at udgifterne ikke må stige, selv om der kommer flere ældre, flere børn og så videre.

Alene i København er skrækscenariet, at hver tiende offentligt ansatte skal fyres.

Politik