Lægesekretærer i et vadested

27. marts 2016  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

På et medlemsmøde på Rigshospitalet under overskriften 'Vilje til Sundhedsplatformen' lød budskaberne til lægesekretærerne: grib de nye job – og efteruddan jer nu.

I lang tid er rygterne gået om, at rigtig mange lægesekretærjob vil blive overflødige på den anden side af Sundhedsplatformens indførelse. Det har fået nogle lægesekretærer til at frygte for deres job og andre til tænke, at 'så er det hele jo også lige meget'.

Og det er synd. For hvis visionen hos formanden for HK Kommunal Hovedstaden, Winnie Axelsen, holder stik, vil der ikke blive brug for færre, men flere lægesekretærer i fremtiden. Og uanset om hun får ret eller ej, er der al mulig grund til – for både ældre og yngre – at tage al den efteruddannelse, man kan komme af sted med.

Det var nogle af budskaberne til medlemmerne på det første medlemsmøde for HK'ere efter fusionen af Rigshospitalet og Glostrup Hospital. Mødet havde overskriften 'Vilje til Sundhedsplatformen' og blev holdt på Rigshospitalet tirsdag 15. marts. Det var arrangeret af HK-klubben med fællestillidsrepræsentant Vibeke Schrøder i spidsen.

Hovedtaleren var chefkonsulent Bent Suhr fra COK, som ud over at sætte fut i forsamlingen, bidrog med sin viden om forandringsprocesser på offentlige arbejdspladser. På en sjov og anderledes måde talte han med stor ekspertise om, hvordan man griber og tager forandringer positivt ind. Også Anne Bondesen fra Center for HR under Region Hovedstaden var med på mødet for at give et indblik i regionens tanker om kompetenceudvikling af HK'erne på hospitalerne.

Rigshospitalet - Fremtidens lægesekretær

Chefkonsulent Bent Suhr, COK, brugte alle midler for at sætte fut i forsamlingen af lægesekretærer på fyraftensmødet 15. marts.
Foto: Berit Andersen

Brug jeres ret

Ud over at de fusionerede medlemmer her kunne benytte lejligheden til at lære hinanden lidt bedre at kende, var endnu et formål med mødet at styrke meningsudvekslingen mellem fagforeningen og medlemmerne. Således var formand Winnie Axelsen og faglig konsulent Sadie Bidstrup fra HK Kommunal Hovedstaden til stede på mødet. Og det helt overordnede budskab herfra til lægesekretærerne gik på efteruddannelse:

- Brug jeres ret til få en individuel kompetenceplan. Og gør det NU. Hvis I vil være sikre på at have job resten af jeres arbejdsliv, er det virkelig vigtigt for jer at vedligeholde jeres kompetencer – uanset hvor unge eller gamle I jer, sagde Winnie Axelsen og understregede også vigtigheden af at uddanne sig til arbejdsmarkedet og ikke kun til arbejdspladsen.

- Dette er ikke mindst vigtigt, fordi ingen endnu ved, hvilke opgaver der forsvinder og hvilke der kommer til som konsekvens af Sundhedsplatformen, sagde formanden også. Og så manede hun i øvrigt til ikke at bekymre sig på forhånd.

Snakken går mellem lægesekretærerne og formand Winnie Axelsen fra HK Kommunal Hovedstaden.
Foto: Berit Andersen

Rigshospitalet - Fremtidens lægesekretær

- Lur mig, om ikke Sundhedsplatformen vil skabe behov for flere lægesekretærer. Jeg ved godt, at rygterne går om mange færre job til jer, men min lange erfaring siger mig, at sådan kommer det næppe til at gå. Jeg tror, der bliver flere job til jer i fremtiden. Og jeg siger til jer i dag: Grib dem. Og gør jer klar til det ved at efteruddanne jer allerede nu, sagde Winnie Axelsen.

Syv profiler af fremtidens lægesekretær

Fremtidens lægesekretærprofilHvis man, inden man melder sig til noget uddannelse, gerne vil have en smule begreb om, hvilke opgaver, Sundhedsplatformen vil føre med sig, kan man studere de syv profiler af fremtidens lægesekretær, som HK Kommunal Hovedstaden har skabt til formålet.

Lægesekretær Efteruddannelse Kompetencer